PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

2025-05-06

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

 

Zagadnieniem muzyki w muzyce zajmował się już w latach 70. wybitny twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej prof. Mieczysław Tomaszewski. Rozważania na ten temat zawarł w tekście zatytułowanym Na otwarcie: dlaczego „muzyka w muzyce”, który został opublikowany przed jednym ze słynnych Spotkań Muzycznych w Baranowie. Sami kompozytorzy podchodzą różnie do tego zagadnienia. Niektórzy wprost cytują w swoich utworach muzykę twórców minionych epok lub współczesnych, inni natomiast wolą pastisze czy stylizacje. Tegoroczna festiwalowa sesja muzykologiczna będzie poświęcona fenomenowi „muzyki w muzyce”. Swoje referaty wygłoszą teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Teresa Malecka, Małgorzata Janicka-Słysz, Natalia Szwab i Marcin Strzelecki.

 



Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie uroczystość dekoracji prof. Wołodymyra Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina), Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną mu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej oraz propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Laudację wygłosi wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich Oddziału w Krakowie dr h.c. Jerzy Stankiewicz. Uroczystość odbędzie się podczas inauguracji 37. KMFK w Filharmonii Krakowskiej.

Gościem specjalnym festiwalu będzie również uznany kompozytor Alek Nowak. Wygłosi on wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi kursy mistrzowskie ze studentami kompozycji AMKP w Krakowie. Jego utwory zostaną wykonane przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca oraz Kwartet Śląski.

Niezwykle interesującym koncertem będzie występ Duo Mastruzzo-Núñez z Argentyny w składzie Ana Liga Mastruzzo (flet) i Federico Núñez (gitara). Duet zaprezentuje utwory kompozytorów z Argentyny, Meksyku i Portugalii, w większości napisane specjalnie na festiwal. Muzycy prawykonają także kompozycję krakowskiego twórcy Leszka Wojtala.

W programie koncertu Warsaw Trio, w składzie: Piotr Thieu-Quang (klarnet), Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) i Paweł Popko (fortepian), znajdzie się m.in. kompozycja młodego kompozytora Andrei Mastropasqua z Włoch, który otrzymał w 2025 Nagrodę Główną na 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.

Dla miłośników muzyki elektroakustycznej tradycyjnie odbędzie się prezentacja Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP „Koktajl elektroniczny”.

Na zakończenie festiwalu (18 maja) wystąpi znakomita flecistka Ania Karpowicz, która na stałe związana jest z Hashtag Ensemble. Zaprezentuje ona kompozycje japońskich twórców, m.in. Tōru Takemitsu. Wizualizację do nich stworzył Karol Tomoki Yamazaki.

Podczas 9 koncertów festiwalowych zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Polski, Słowacji, Austrii, Argentyny, Meksyku, Portugalii, Ukrainy, Włoch oraz Chin, Korei Pd. i Japonii. Publiczność usłyszy m.in. 33 prawykonania światowe oraz 2 prawykonania polskie.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Organizatora - Krakowskiego Odziału Związku Kompozytorów Polskich.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.