Aktualności
37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów
2025-05-06
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Zagadnieniem muzyki w muzyce zajmował się już w latach 70. wybitny twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej prof. Mieczysław Tomaszewski. Rozważania na ten temat zawarł w tekście zatytułowanym Na otwarcie: dlaczego „muzyka w muzyce”, który został opublikowany przed jednym ze słynnych Spotkań Muzycznych w Baranowie. Sami kompozytorzy podchodzą różnie do tego zagadnienia. Niektórzy wprost cytują w swoich utworach muzykę twórców minionych epok lub współczesnych, inni natomiast wolą pastisze czy stylizacje. Tegoroczna festiwalowa sesja muzykologiczna będzie poświęcona fenomenowi „muzyki w muzyce”. Swoje referaty wygłoszą teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Teresa Malecka, Małgorzata Janicka-Słysz, Natalia Szwab i Marcin Strzelecki.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie uroczystość dekoracji prof. Wołodymyra Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina), Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną mu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej oraz propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Laudację wygłosi wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich Oddziału w Krakowie dr h.c. Jerzy Stankiewicz. Uroczystość odbędzie się podczas inauguracji 37. KMFK w Filharmonii Krakowskiej.
Gościem specjalnym festiwalu będzie również uznany kompozytor Alek Nowak. Wygłosi on wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi kursy mistrzowskie ze studentami kompozycji AMKP w Krakowie. Jego utwory zostaną wykonane przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca oraz Kwartet Śląski.
Niezwykle interesującym koncertem będzie występ Duo Mastruzzo-Núñez z Argentyny w składzie Ana Liga Mastruzzo (flet) i Federico Núñez (gitara). Duet zaprezentuje utwory kompozytorów z Argentyny, Meksyku i Portugalii, w większości napisane specjalnie na festiwal. Muzycy prawykonają także kompozycję krakowskiego twórcy Leszka Wojtala.
W programie koncertu Warsaw Trio, w składzie: Piotr Thieu-Quang (klarnet), Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) i Paweł Popko (fortepian), znajdzie się m.in. kompozycja młodego kompozytora Andrei Mastropasqua z Włoch, który otrzymał w 2025 Nagrodę Główną na 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Dla miłośników muzyki elektroakustycznej tradycyjnie odbędzie się prezentacja Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP „Koktajl elektroniczny”.
Na zakończenie festiwalu (18 maja) wystąpi znakomita flecistka Ania Karpowicz, która na stałe związana jest z Hashtag Ensemble. Zaprezentuje ona kompozycje japońskich twórców, m.in. Tōru Takemitsu. Wizualizację do nich stworzył Karol Tomoki Yamazaki.
Podczas 9 koncertów festiwalowych zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Polski, Słowacji, Austrii, Argentyny, Meksyku, Portugalii, Ukrainy, Włoch oraz Chin, Korei Pd. i Japonii. Publiczność usłyszy m.in. 33 prawykonania światowe oraz 2 prawykonania polskie.
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!
Szczegółowy program dostępny jest na stronie Organizatora - Krakowskiego Odziału Związku Kompozytorów Polskich.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
