Aktualności
37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów
2025-05-06
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Zagadnieniem muzyki w muzyce zajmował się już w latach 70. wybitny twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej prof. Mieczysław Tomaszewski. Rozważania na ten temat zawarł w tekście zatytułowanym Na otwarcie: dlaczego „muzyka w muzyce”, który został opublikowany przed jednym ze słynnych Spotkań Muzycznych w Baranowie. Sami kompozytorzy podchodzą różnie do tego zagadnienia. Niektórzy wprost cytują w swoich utworach muzykę twórców minionych epok lub współczesnych, inni natomiast wolą pastisze czy stylizacje. Tegoroczna festiwalowa sesja muzykologiczna będzie poświęcona fenomenowi „muzyki w muzyce”. Swoje referaty wygłoszą teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Teresa Malecka, Małgorzata Janicka-Słysz, Natalia Szwab i Marcin Strzelecki.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie uroczystość dekoracji prof. Wołodymyra Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina), Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną mu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej oraz propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Laudację wygłosi wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich Oddziału w Krakowie dr h.c. Jerzy Stankiewicz. Uroczystość odbędzie się podczas inauguracji 37. KMFK w Filharmonii Krakowskiej.
Gościem specjalnym festiwalu będzie również uznany kompozytor Alek Nowak. Wygłosi on wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi kursy mistrzowskie ze studentami kompozycji AMKP w Krakowie. Jego utwory zostaną wykonane przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca oraz Kwartet Śląski.
Niezwykle interesującym koncertem będzie występ Duo Mastruzzo-Núñez z Argentyny w składzie Ana Liga Mastruzzo (flet) i Federico Núñez (gitara). Duet zaprezentuje utwory kompozytorów z Argentyny, Meksyku i Portugalii, w większości napisane specjalnie na festiwal. Muzycy prawykonają także kompozycję krakowskiego twórcy Leszka Wojtala.
W programie koncertu Warsaw Trio, w składzie: Piotr Thieu-Quang (klarnet), Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) i Paweł Popko (fortepian), znajdzie się m.in. kompozycja młodego kompozytora Andrei Mastropasqua z Włoch, który otrzymał w 2025 Nagrodę Główną na 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Dla miłośników muzyki elektroakustycznej tradycyjnie odbędzie się prezentacja Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP „Koktajl elektroniczny”.
Na zakończenie festiwalu (18 maja) wystąpi znakomita flecistka Ania Karpowicz, która na stałe związana jest z Hashtag Ensemble. Zaprezentuje ona kompozycje japońskich twórców, m.in. Tōru Takemitsu. Wizualizację do nich stworzył Karol Tomoki Yamazaki.
Podczas 9 koncertów festiwalowych zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Polski, Słowacji, Austrii, Argentyny, Meksyku, Portugalii, Ukrainy, Włoch oraz Chin, Korei Pd. i Japonii. Publiczność usłyszy m.in. 33 prawykonania światowe oraz 2 prawykonania polskie.
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!
Szczegółowy program dostępny jest na stronie Organizatora - Krakowskiego Odziału Związku Kompozytorów Polskich.
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.