Aktualności
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja
2025-05-19
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
Arcydzieła polskiej piosenki, skomponowane przez Zygmunta Koniecznego, w niezapomnianych interpretacjach Ewy Demarczyk należą do kanonu polskiej poezji śpiewanej. W latach 60. wyszły z Piwnicy Pod Baranami, by odważnie wkroczyć na festiwalowe estrady. Chociaż w pierwszym, zorganizowanym w 1962 roku w Krakowie, Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Piosenkarzy kompozytora i młodziutką piosenkarkę spotkała ze strony jury sroga krytyka, to Karuzela z madonnami do wiersza Mirona Białoszewskiego, rozpaliła serca publiczności zebranej w sali Filharmonii Krakowskiej. Tym samym Konieczny rozpoczął w Polsce nową erę śpiewania poezji.
Nikt wcześniej nie ubierał wierszy w takie dźwięki, nie łamał tak schematów harmonicznych i rytmicznych. Konieczny doskonale związał słowo z muzyką, tworząc ponadczasowe utwory uznane przez pokolenia: Grande valse brillante, Groszki i róże, Oczy tej małej i wiele innych. Jego muzyka nie ilustruje tekstów, lecz je interpretuje. „Śpiewam nastrój, nie fabułkę” – komentowała Demarczyk.
TAKI PEJZAŻ (ANA037), najnowszy album ANAKLASIS, na którym zawarto osiem piosenek z kultowej płyty Demarczyk z 1967 roku, potwierdza to, co powyżej. Na płycie znajdziemy też song z wystawionego we wrocławskim Teatrze Współczesnym spektaklu Sztukmistrz z Lublina, ponadto Oczy tej małej i piwniczne hymny: Ta nasza młodość z 1981 roku oraz Przychodzimy, odchodzimy najprawdopodobniej z 1962 roku, a także nową kompozycję Koniecznego do wiersza Kazimierza Wierzyńskiego Ktokolwiek. Całość – podobnie jak orkiestrowe wersje tematów z filmów Jana Jakuba Kolskiego Pornografia oraz Jasminum – zaaranżował współpracujący z Agatą Zubel od lat kompozytor Cezary Duchnowski. Otrzymujemy więc nową odsłonę twórczości Koniecznego przefiltrowaną przez muzyczną wyobraźnię zafascynowanego dźwiękami elektronicznymi Cezarego Duchnowskiego, z wokalistyką Agaty Zubel, w wykonaniu Andrzeja Bauera (wiolonczela), Bartka Wąsika (fortepian) oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Humali.
Duchnowski, jako specjalista od nowych mediów, nie po raz pierwszy flirtuje z polską piosenką, dając nam nowe opracowania klasyków, balansujące na granicy przeszłości i teraźniejszości. Wystarczy wspomnieć wydany nakładem ANAKLASIS album e-ŚPIEWNIK (ANA 009) z pieśniami Stanisława Moniuszki. Chociaż jest to kolejny przykład interpretacyjnego nowatorstwa, ujętego w pomarańczowej serii REVISIONS, to i w tym przypadku nie tracimy łączności z oryginałem.
Płyta TAKI PEJZAŻ (ANA037) dostępna jest w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych, na wirtualnych półkach sieci Empik oraz w serwisach streamingowych.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.