Aktualności
Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej
2025-06-12
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
Podczas koncertu symfonicznego w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (20 czerwca 2025, godz.19:00) po raz pierwszy usłyszymy Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. O swoim najnowszym utworze kompozytorka opowiada:
Współczesny ambient to zarówno pulsujące tło naszego życia, jak i holistyczne odczucie otaczającego środowiska dźwięków. W muzyce kojarzy się przede wszystkim z twórczością multimedialną, generowaną przy pomocy instrumentarium elektronicznego. Ambient może przybrać także postać kreowaną przy pomocy tradycyjnych instrumentów akustycznych. Może nieść w sobie zarówno piękno, jak i jego zaprzeczenie, zderzać destrukcyjną agresywność industrialnego świata hałasu z harmonijnym, ponadczasowym brzmieniem natury. Kompozycja jest próbą połączenia tych zjawisk, a także uchwycenia ich wzajemnego przenikania. Całość przybiera swobodną formę ronda wariacyjnego, w którym epizody wędrują poprzez kolejne kręgi instrumentalne, włączając w to także solistów, a poddany transformacjom refren służy poszukiwaniu wspólnego, zgodnego brzmienia.

Solistami koncertu będą: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flet) i Roman Perucki (organy). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Bilety dostępne są na stronie Organizatora.
Głos Potwora – najnowsza opera Alka Nowaka
Na poznańskim festiwalu MALTA Opera Bałtycka w Gdańsku zaprezentuje operę z muzyką Alka Nowaka. W dziele stworzonym przez uznanych artystów świata filmu, teatru i muzyki przeniesiemy się do świata mitologii greckiej, by spojrzeć z dystansu na zjawisko wojny i zauważyć jej wiecznie aktualne archetypy. Twórcy zainspirowali się biografią Salomona Perela, Żyda ukrywającego się w czasie drugiej wojny światowej w szeregach Hitlerjugend, bohatera filmu wojennego Europa Europa z 1990 roku w reżyserii Agnieszki Holland. Libretto opery, w którym pobrzmiewają uniwersalne pytania o pamięć, przetrwanie i tożsamość napisał Robert Bolesto, scenarzysta, dramatopisarz, autor scenariuszy m.in. polskich filmów, o których było w ostatnich latach głośno – „Córki dancingu”, czy „Ostatnia rodzina”. Za reżyserię spektaklu odpowiada z kolei Agnieszka Smoczyńska („Silent Twins”, „Fuga”, „Córki dancingu”).

„Głos Potwora” jest o osobie, która nigdy, pod groźbą śmierci, nie może ujawnić prawdy o sobie. Musi się ukrywać lub przebierać. Udawać kogoś innego. Stale obserwować wszystko i wszystkich, nie ufać nikomu. W końcu, za cenę życia, staje się „nikim”. Prawda o tytułowym bohaterze ujawnia się przede wszystkim w jego głosie – wysokim i czystym. Przez większość czasu musi pozostać stłumiony, unikać naturalnych, najwyższych rejestrów. Tylko kilka razy, w momentach szczególnej wagi wybrzmiewa w pełni. Harmonika sięga do dwunastotonowości. Orkiestracja, także skład instrumentalny, nawiązuje do modernistycznego odwrotu od wagnerowskiego monumentalizmu w stronę kameralistyki – wyjaśnia kompozytor Alek Nowak.
Dzieło wykonają: w roli głównej kontratenor Jan Jakub Monowid, Chór, Tancerze i Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku pod kierownictwem muzycznym Yaroslava Shemeta, jednego z najbardziej utalentowanych dyrygentów młodego pokolenia.
Po prapremierze w Poznaniu na Malta Festival (27 czerwca o godz. 17:00 oraz 28 czerwca o godz. 20:00) Opera Bałtycka w Gdańsku spektakl zaprezentuje w ramach Baltic Opera Festival (12 lipca o godz. 17:00), następnie jesienią dzieło to zobaczy publiczność Festiwalu Eufonie. Producentami spektaklu są: Malta Festival, Opera Bałtycka w Gdańsku oraz Narodowe Centrum Kultury. Premiera odbywa się w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE. Wydawcą utworu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Więcej informacji o spektaklu można znaleźć na stronie Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!