Aktualności
Aby nauka była przyjemnością – „Szkoła na waltornię” Wojciecha Kamionki
2025-09-29
Nakładem Polskiego Wydawniczego Muzycznego ukazał się właśnie nowy podręcznik do nauki gry na waltorni. Został opracowany przez autora na podstawie doświadczenia dydaktycznego, rewizji dotychczasowych materiałów oraz inspiracji zaczerpniętych z zagranicznych metod nauczania, z uwzględnieniem realiów polskiej edukacji muzycznej.
Najnowsza publikacja Wojciecha Kamionki wprowadza młodych muzyków w świat gry na waltorni, od początku kładąc nacisk na prawidłowy warsztat i kształtowanie dobrych nawyków. Materiał nutowy obejmuje przede wszystkim popularne w Polsce melodie, piosenki ludowe, kolędy oraz fragmenty utworów słynnych kompozytorów. Uczniowie często je znają, co zwiększa ich motywację do nauki, sprawiając, że przebiega ona sprawniej i przyjemniej. Co ważne, od samego początku wprowadzane są duety, co pozwala rozwijać umiejętność gry zespołowej, przynosząc dodatkowe korzyści zarówno edukacyjne, jak i związane ze współpracą oraz budowaniem relacji.


Szkoła na waltornię to kompendium wiedzy niezbędnej każdemu waltorniście. Zawiera cenne informacje o właściwej postawie, odpowiednim układzie aparatu gry i oddechu, zasadach dobrego ćwiczenia, porady dotyczące dbania o instrument, a nawet listę przedmiotów, które muzyk powinien mieć pod ręką podczas ćwiczenia. Ponadto materiał muzyczny uzupełniono o objaśnienia terminologii muzycznej, wskazówki wykonawcze oraz ciekawostki z zakresu historii muzyki i instrumentoznawstwa. Autor dodał także liczne hasła motywacyjne, wspierające młodych waltornistów w codziennej pracy z instrumentem.

Publikacja zawiera ćwiczenia muzyczne, teksty słowne oraz fotografie ilustrujące wybrane zagadnienia. Podręcznik został przygotowany z dużą dbałością o przejrzysty układ stron i atrakcyjną szatę graficzną. Dla wygody grającego wydano go w dwóch tomach, stanowiących nierozłączny komplet. Towarzyszące ćwiczeniom teksty napisano językiem przystępnym i zrozumiałym, z myślą o młodych instrumentalistach, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z muzyką.
Szkoła na waltornię Wojciecha Kamionki jest do kupienia w stacjonarnej księgarni muzycznej PWM, księgarniach internetowych, m.in.: pwm.sklep.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.

O autorze:
Dr hab. Wojciech Kamionka, prof. AMKP – prowadzi klasę waltorni w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Udziela lekcji podczas kursów i warsztatów dla młodych waltornistów w kraju i za granicą, a także bierze czynny udział w konferencjach oraz sympozjach poświęconych grze na instrumentach dętych blaszanych. Jest autorem książki Waltornia i jej wirtuozi w kontekście amerykańskiej muzyki filmowej, opublikowanej przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie w 2014 roku.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!