Aktualności
22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!
2025-10-21
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Uroczyste otwarcie kongresu oraz powitanie gości przez dr. Daniela Cichego, dyrektora – redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i dyrektor szkoły Monikę Kusz odbyło się w sali koncertowej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu – współorganizatora wydarzenia.
Następnie zostały poprowadzone trzy wykłady kierowane do wszystkich uczestników, zarówno instrumentalistów, jak i teoretyków muzyki oraz muzykologów. Joanna Łukasik poruszyła zagadnienia z zakresu psychologii, koncentrując się na właściwej komunikacji nauczyciela z uczniem i jego rodzicami. Prowadząca wskazała, jak rozmawiać o sukcesach oraz trudnościach w sposób, który pozytywnie wpływa na rozwój młodego muzyka. Wystąpienie wzbogaciła licznymi anegdotami i przykładami z własnej praktyki zawodowej.


Wykład Joanny Łukasik / Wykład Michała Moca / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Kolejny wykład, wygłoszony przez Michała Moca, miał na celu zainspirowanie pedagogów o różnych specjalizacjach do umacniania mostów między wieloma obliczami nauczania muzyki. Prelegent podkreślił, jak ważna jest kreatywność w metodach pracy w dobie nowoczesnych technologii. Zwrócił też uwagę na to, że proces edukacji powinien przebiegać kompleksowo, a co za tym idzie – w sposób rozwijający i efektywny.


Wykład Michała Moca / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Ostatni panel, również adresowany do wszystkich słuchaczy DEM-u, poświęcony był pracy akompaniatora. Monika Gardoń-Preinl podzieliła się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi roli współpracy pianisty akompaniującego z uczniem. Zwróciła szczególną uwagę na znaczenie tej relacji, niosącej wartość dydaktyczną, artystyczną i wspierającą.
.jpg)
.jpg)
Uczniowie podczas warsztatów Agaty Szymczewskiej / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Następnie uczestnicy udali się na warsztaty. Zajęcia instrumentalne prowadzili: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler, trębacz Sławomir Cichor i kontrabasista Grzegorz Frankowski. Natomiast nauczyciele przedmiotów ogólnomuzycznych wzięli udział w panelu prowadzonym przez Urszulę Kozę i Michała Moca, poświęconym metodzie „arkuszy jednego dzieła” w nauczaniu kształcenia słuchu.



Uczniowie na warsztatach z Martą Mołodyńską-Wheeler / Sławomir Cichor z uczniami / Warsztaty Grzegorza Frankowskiego / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Program wydarzenia powstał w oparciu o publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Z roku na rok liczba utworów pedagogicznych rośnie, aby odpowiadać na potrzeby nauczycieli oraz uczniów szkół muzycznych. DEM to okazja do zapoznania się z częścią z nich i do kupienia ich na miejscu dzięki stoisku handlowemu PWM, czynnym przez cały czas trwania wydarzenia.


Stoisko handlowe PWM i uczestnicy 22. Dnia Edukacji Muzycznej / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Podczas tegorocznej edycji kongresu miała premierę najnowsza publikacja jednej z prelegentek – Suita koncertowa na fortepian na cztery ręce Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

Marta Mołodyńska-Wheeler / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność i aktywny udział. Zachęcamy do śledzenia kolejnych wydarzeń na naszej stronie internetowej www.pwm.com.pl oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X i LinkedIn).
Do zobaczenia wkrótce!



Sala koncertowa i haul POSM II stopnia im. M. Karłowicza / fot. Angelika Barnowska-Nawara © PWM
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!