PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Hanna Kulenty

2025-11-11

Polscy Kompozytorzy Dzieciom to cykl artykułów z okazji 80 lat istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w których przedstawiane są sylwetki kompozytorów związanych z Oficyną, tworzących wartościowe oraz ponadczasowe treści edukacyjne dla najmłodszych.

 

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne były bardzo poważnie traktowane, a do współpracy przy tworzeniu dziecięcych publikacji zapraszano cenionych twórców.


Kolejny artykuł z serii poświęcony jest Hannie Kulenty – jednej z najciekawszych współczesnych kompozytorek, której twórczość łączy intelektualną precyzję z niezwykłą emocjonalnością.

 

Hanna Kulenty studiowała kompozycję w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego, a następnie w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Hadze u Louisa Andriessena. Swoje umiejętności doskonaliła również na kursach w Darmstadcie, Berlinie i wielu ośrodkach muzycznych Europy. Od 1989 roku prowadzi niezależną działalność kompozytorską, współpracując z orkiestrami i zespołami w Polsce, Holandii i Niemczech. Pracowała jako wykładowczyni w kraju i za granicą, a od 2015 roku związana jest z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy.

 

 

Twórczość kompozytorki została wiele razy nagrodzona: W 1985 r. za utwór Ad unum otrzymała II nagrodę na Europejskim Konkursie Młodych Kompozytorów w Holandii, w 1987 r. Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego (II klasy). Tego samego roku zdobyła II nagrodę na Konkursie Koła Młodych ZKP za Ride. Jest również laureatką konkursów kompozytorskich organizowanych przez Oddział Warszawski ZKP. Quinto (I nagroda, 1986), Breathe (I nagroda, 1987), Cannon (III nagroda, 1988) oraz aaa Tre (II nagroda, 1989). W 2003 r. uzyskała pierwszą lokatę na 50. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Koncert na trąbkę i orkiestrę oraz Medal Mozartowski Międzynarodowej Rady Muzycznej przy UNESCO.

 

Choć Hanna Kulenty znana jest przede wszystkim z dzieł orkiestrowych i kameralnych, w jej dorobku nie brakuje utworów adresowanych do młodszych wykonawców. Nakładem PWM została wydana publikacja pt. Ambulansik – dynamiczna i pełna energii kompozycja na dwa fortepiany, która idealnie wpisuje się w dziecięcą serię „Kot”. Utwór jest przeznaczony dla młodych pianistów, zachęcając ich do rozwijania umiejętności technicznych i współpracy w grze zespołowej. W wersji na skrzypce i fortepian Ambulansik wciąga młodych muzyków w ciekawą opowieść dźwiękową, ucząc współpracy i wrażliwości na barwę oraz rytm.

 

 

Twórczość Hanny Kulenty dla dzieci doskonale wpisuje się w misję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które od ośmiu dekad wspiera rozwój młodych artystów i inspiruje do odkrywania piękna muzyki współczesnej. Już wkrótce kompozycje artystki znajdą się również w nowej serii pedagogicznej „Kompozytorzy Młodym”, przygotowywanej przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z współczesnymi polskimi kompozytorami.


Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.

Najczęściej czytane:

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.