Aktualności
W krainie dźwięków. Muzyczne audiobooki na antenie Radia Kraków Kultura
2025-12-01
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Radio Kraków Kultura zapraszają najmłodszych do wysłuchania siedmiu muzycznych historii! Książki Kasi Huzar-Czub, będzie można usłyszeć na radiowej antenie przez cały tydzień o godzinie 12.00.
Rozpoczynający się 1 grudnia cykl W krainie dźwięków. Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla najmłodszych to owoc współpracy Oficyny z Radiem Kraków Kultura. Siedem cieszących się popularnością wierszowanych opowieści, które napisała Kasia Huzar Czub, nagrane zostały w interpretacji Zuzanny Bah (Teatr Groteska) i Przemysława Przestrzelskiego (Narodowy Stary Teatr).
W cyklu W krainie dźwięków. Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla najmłodszych znalazły się tytuły imprintu małe PWM. Odbiorcy radia usłyszą cztery historie o słynnych polskich kompozytorach oraz tomy z serii "Sonia w Krainie Sonostworów".

Harmonogram:
1.12 (poniedziałek): Impro Frycek - czyta Przemysław Przestrzelski
2.12 (wtorek): Henio i cztery struny - czyta Przemysław Przestrzelski
3.12 (środa): Ignacy Jan i jego plan - czyta Przemysław Przestrzelski
4.12 (czwartek): Tatulczyk Moniuszko - czyta Przemysław Przestrzelski
5.12 (piątek): Glisando z serii "Sonia w Krainie Sonostworów" - czyta Zuzanna Bah
6.12 (sobota): Ostinato z serii "Sonia w Krainie Sonostworów" - czyta Zuzanna Bah
7.12 (niedziela): Alikwoty z serii "Sonia w Krainie Sonostworów"- czyta Zuzanna Bah
Więcej informacji TUTAJ
Przy powstaniu audiobooków pracowali:
Reżyseria: Georgina Gryboś
Reżyseria dźwięku i realizacja: Wojciech Gruszka
Konsultacja językowa (język czeski): dra Anna Maślanka
Czytają:
Przemysław Przestrzelski
Zuzanna Bah
Audiobooki powstały na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu Anaklasis na fali 2.0. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.