Aktualności
V Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej
2007-11-21
W dniach 13 października - 15 grudnia 2007 roku w sali Centralnej Biblioteki Rolniczej w Warszawie (przy Krakowskim Przedmieściu 66) już po raz piąty odbywa się Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej.Festiwal zorganizowany został przez Zespół i Fundację „Camerata Vistula”. V Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej przyniesie „premiery” XIX utworów – usłyszymy Koncert fortepianowy F- dur Józefa Deszczyńskiego, Fantazję na trąbkę Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, a także Fantazję na wiolonczelę Antoniego Stolpego. Nie zabraknie utworów Józefa Krogulskiego oraz Karola Lipińskiego w mistrzowskim wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki. Rok 2007 jest rokiem małego jubileuszu Festiwalu, ale jest jednocześnie rokiem jubileuszowym dla ważnych wydarzeń dla polskiej kultury muzycznej: 200 rocznica urodzin i 140 rocznica śmierci I. F. Dobrzyńskiego, 150 rocznica śmierci K. Kurpińskiego i 70 rocznica śmierci Karola Szymanowskiego, których utworów nie zabraknie w programie Festiwalu. Dzieła wyżej wymienionych kompozytorów wydaje PWM.
Festiwale Polskiej Muzyki Kameralnej odbywają się corocznie od 2003 roku. Wykonanie utworów Józefa Nowakowskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego czy Józefa Krogulskiego udowodniło słuchaczom, że obok Chopina w Polsce pisane były utwory na najwyższym europejskim poziomie. Ogółem w czasie poprzednich czterech edycji festiwalu wykonanych zostało po raz pierwszy w naszych czasach 47 utworów kompozytorów XIX wiecznych. Wśród tych utworów znajdują się tak uznane utwory, jak kompozycje Antoniego Stolpego, III Kwartet smyczkowy Zygmunta Noskowskiego, Kwartet Antoniego Rutkowskiego, Sonaty i Kwartet Apolinarego Szeluty, wszystkie dotychczas grane kompozycje Karola Lipińskiego. Są też utwory spełniające swoją rolę dawania rozrywki – rozrywki na wysokim, profesjonalnym poziomie. Na minionych festiwalach można było usłyszeć 15 kompozycji napisanych specjalnie na zamówienie organizatorów festiwalu. Kompozycje Pawła Buczyńskiego, Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Piotra Wróbla, Macieja Małeckiego, Zbigniewa Bagińskiego, Stanisława Moryto, M. Hertla, Jerzego Derfla i Jerzego Maksymiuka wzbogaciły literaturę kameralną o nowe utwory.
Dzięki pozyskaniu najwybitniejszych polskich wykonawców festiwale stoją na wysokim poziomie wykonawczym. Udział pianistów Krzysztofa Jabłońskiego, Jerzego Sterczyńskiego, Mirosława Gąsieńca, skrzypków Konstantego Andrzeja Kulki, Bartłomieja Bryły, P. Janowskiego czy Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal gwarantował zainteresowanie publiczności i właściwą interpretację wykonywanych utworów.
Źródło: www.polmic.pl
Wstęp na wszystkie koncerty rozpoczynające się o godz. 19.00 jest bezpłatny. Szczegółowy program na stronie: www.cameratavistula.pl
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.