Aktualności
IV Symfonia Witolda Lutosławskiego w Filharmonii Podlaskiej
2012-01-11
IV Symfonia Witolda Lutosławskiego zabrzmi w piątek 13 stycznia 2012 w Białymstoku w wykonaniu artystów Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej po dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. IV Symfonia, ostatnie dzieło tego gatunku w dorobku Witolda Lutosławskiego, nagrodzone prestiżową nagrodą muzyczną Classical Music Award (1994) powstała w 1992 roku na zamówienie Los Angeles Philharmonic Orchestra. Jej prawykonanie miało miejsce 5 lutego 1993 roku w Music Center Pavilon w Los Angeles, co zbiegło się z jubileuszem urodzin osiemdziesiątych urodzin kompozytora. "Słuchając IV Symfonii mam wciąż silne wrażenie, silniejsze, niż przy innych utworach, że słyszę Lutosławskiego mówiącego..." powiedział o dziele Rafał Augustyn.Sam kompozytor w 1993 roku zaznaczył, że jego rozwiązanie „opiera się na założeniu, iż pierwsza część jest przygotowaniem do części głównej. Część pierwsza powinna słuchacza wciągnąć, zainteresować, zaintrygować. Ale nie może ona dać mu pełnej satysfakcji. Musi ona wywołać w nim głód, a w końcu nawet zniecierpliwienie. I to jest odpowiedni moment, żeby zaprezentować część główną. Takie jest moje rozwiązanie i sądzę, iż w praktyce dość dobrze ono funkcjonuje." (program Festiwalu Warszawska Jesień, 1993). Dzieło „stanowi syntezę stylu symfonicznego Witolda Lutosławskiego. Nie dlatego, że jest ostatnim jego dziełem tego gatunku, ale ze względu na zawartą w niej sumę doświadczeń w pełni dojrzałego artysty z własnym systemem kompozytorskim.
Prawykonanie Symfonii, połączone z uroczystością osiemdziesięciolecia urodzin Lutosławskiego, odbyło się 5 lutego 1993 w Los Angeles pod kierunkiem samego kompozytora”. [Tadeusz Kaczyński] Dotąd utwór doczekał się siedmiu nagrań płytowych, w wykonaniu m.in. Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jacka Błaszczyka (2010), NOSPR pod dyrekcją kompozytora (wyd. 2005) oraz pod dyrekcją Antoniego Wita (1996), Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej (dyr. Kompozytor) czy też Orkiestry Filharmoniczna w Los Angeles pod dyrekcją Esa-Pekka Salonen Zapraszamy się do zapoznania się z biogramem kompozytora na stronie: link
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.