PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polskie akcenty na Liberation - Jersey International Music Festival

2012-05-09
Dziś w Jersey rozpoczyna się festiwal Liberation, który potrwa do 12 maja. Wyjątkowo pojemna, różnorodna i swobodna formuła festiwalu, nawiązująca do przypadającego na 9 maja Dnia Wyzwolenia (Liberation Day), zakłada „odkrywanie artystycznej wolności oraz siły muzyki do wyzwolenia duszy”. Podczas koncertów znajdzie się coś zarówno dla miłośników tanga, jazzu ale także m.in. Mozarta, Chopina, Czajkowskiego czy Dworzaka. Tegoroczna, czwarta edycja odnosi się w sposób szczególny do Polski i tak 10 maja zabrzmi „Fanfare and Chorale” Jamesa Francisa Browna napisana na cześć 307 Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego „Lwowskich Puchaczy”, jednostki lotniczej Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, która brała udział w wyzwoleniu Jersey. Tego samego dnia wieczorem w Jersey Opera House zostanie wyświetlony film Romana Polańskiego „Pianista” z muzyką Wojciecha Kilara. Pokaz filmu poprzedzi krótki recital chopinowski w wykonaniu pianistki Wu Qian. Natomiast 11 maja kwartet smyczkowy w składzie Alexander Sitkovetsky (skrzypce), Harriet Mackenzie (skrzypce), Jennifer Stumm (altówka), Guy Johnston (wiolonczela) wykona II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasia” op. 64 Henryka Góreckiego.

Natomiast 12 maja będzie przebiegał pod hasłem Warsaw Uprising at Mont Orgueil Castle (Powstanie Warszawskie w zamku Mont Orgueil). Podczas spaceru z przewodnikiem po Jersey uczestnicy będą okrywać ślady polskiej historii związane z tą wyspą. Sam koncert odbędzie się na Zamku Mont Orgueil, w którym stacjonowali niemieccy oficerowie. Muzyka, wykonywana przez zespół Retorica Duo odzwierciedli nadzieje i oczekiwania towarzyszące uczestnikom Powstania Warszawskiego, a także zgłębi poezję laureata nagrody Nobla Czesława Miłosza.

Tego samego dnia podczas koncertu galowego zabrzmi m.in. II Koncert fortepianowy Fryderyka Chopina również w wykonaniu Wu Qian, której towarzyszyć będzie European Union Chamber Orchestra pod dyrekcją Daniel Cohena.
Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.liberationjersey.com/events.html

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.