Aktualności
24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich z muzyką Juliusza Łuciuka
2012-05-24
W dniach 26 maja – 3 czerwca odbędą się w Krakowie 24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zadaniem festiwalu jest prezentacja najnowszej twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej, od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji. Program festiwalu jest niezwykle bogaty i atrakcyjny. Na szczególną uwagę zwraca recital pieśni Juliusza Łuciuka z okazji jubileuszu 85. urodzin tego wybitnego kompozytora.PROGRAM FESTIWALU
SOBOTA 26 MAJA
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 20.00
JOHN CAGE IN MEMORIAM
Idea koncertu i kierownictwo artystyczne - prof. Marek Mietelski
CAGE The wonderful Window of Eighteen Springs (1942), A Flower (1950), Amores (1943)
MONTAGUE **Uncaged: January, 2004 (2004)
NIEDZIELA 27 MAJA
Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5, godz. 13.00
Msza Święta Inauguracyjna w intencji kompozytorów, muzykologów i muzyków Krakowa
Akademicki Chór Organum, Bogusław Grzybek – dyrygent i organy, Izabela Matuła – sopran
ŁUCIUK Msza polska na sopran, chór mieszany i orkiestrę dętą (1993)
Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 18.00
Uroczysta Inauguracja Festiwalu
Intrada
Olivier Messiaen Międzygwiezdne wezwanie: Wojciech Kamionka – waltornista
Recital pieśni Juliusza Łuciuka z okazji jubileuszu 85. urodzin
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran, Krystyna Pyszkowska – fortepian, Krzysztof Wojczuk – skrzypce, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczela, Marek Kalinowski – kontrabas, Maciej Czepielowski – skrzypce, NN – skrzypce, Ewa Wojsław-Bober – wiolonczela
Pieśni pasyjne, teksty z XV i XVI w. (1982)
Prasakrament, sł. Jan Paweł II (1982)
Tryptyk wileński, sł. Cz. Miłosz, A. Rymkiewicz, K. I. Gałczyński (2005)
Pory życia, sł. A. Kamieńska (1982)
*Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę, kontrabas (2012)
Portrety liryczne na sopran, dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian, sł. A. Kamieńska, K. I. Gałczyński, J. Górec Rosiński, J. Iwaszkiewicz, H. Poświatowska (1974)
PONIEDZIAŁEK 28 MAJA
Bazylika Mniejsza Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, godz. 19.00
RECITAL ORGANOWY ARKADIUSZA BIALICA
Katarzyna Oleś-Blacha – sopran
MESSIAEN O Sacrum Convivium! na sopran i organy (1937)
Uniesienia radosnej duszy w obliczu chwały Chrystusa, która staje się jej chwałą z cyklu Wniebowstąpienie na organy (1933)
WOYTOWICZ *Davidi Psalmus 129. na sopran i organy (1977) - prawykonanie światowe
BORKOWSKI Psalmus per organo (1975)
GÓRECKI O Domina Nostra na sopran i organy op. 55 (1982-85)
WIDŁAK Toccata z Sonata minore per organo (1998)
WTOREK 29 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, godz. 13.00
PROMOCJA KSIĄŻKI PROF. L’UBOMIRA CHALUPKI Uniwersytet Komenskiego w Bratysławie Slovenská Hudobná Avantgarda, Bratysława 2011
Moderator: Małgorzata Woźna-Stankiewicz
CRACOW DUO: Jan Kalinowski – wiolonczela, Marek Szlezer – fortepian, Marta Nagawiecka, Karolina Kalinowska, Dominik Frankiewicz – wiolonczele
CIKKER **Wariacje na temat słowackiej pieśni ludowej na fortepian solo (1976)
BERNÁTH *Obrazy na wiolonczelę i fortepian
IRŠAJ **Tasaufi na fortepian solo (2011)
BORZÍK **In the Silence of Stone Gentle Breeze Has Come na wiolonczelę i fortepian
SIMAI **TACK na kwartet wiolonczel
ŚRODA 30 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, Godz. 18.00
KONCERT PRAWYKONAŃ
Olga Rusin – sopran, Weronika Krówka – fortepian, Oriana Masternak - skrzypce, Katarzyna Szklarz – skrzypce, Wojciech Kamionka – waltornia, CRACOW DUO
POPŁAWSKI *In The Moonlight na wiolonczelę i fortepian (2012)
MAJKA *11,2 na skrzypce solo (2012)
PAPARA *Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian do wierszy Adama Zagajewskiego (2010)
FILIPOW *Refleksy na skrzypce solo (2012)
JIMENEZ RUANOVA *Partita para Anastasia na skrzypce solo(2012)
WOJTAL *Sequenza na waltornię solo (2012)
CZWARTEK 31 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, Godz. 12.00
PROMOCJA KSIĄŻKI MARII EWY SOŁTYS Twórczość Mieczysława i Adama Sołtysów w kontekście muzyki polskiej i europejskiej, Lublin 2012
Moderator: Jerzy Stankiewicz
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 18.00
GLYPTOS ENSEMBLE: Witold Wróbel – obój/rożek angielski, Jagoda Pietrusiak – flet, Magdalena Gumiela – skrzypce, Kamil Gumiela – saksofon, Ewa Baranowska – fortepian, Wiesław Ochwat – akordeon
KOSECKA *Sceny miłosne na obój, saksofon, skrzypce, fortepian, akordeon i flet (2012)
TIMUR Stream of Guiltness na flet i rożek angielski (2012)
GUBAJDULINA De Profundis na akordeon solo (1978)
PORAKH Preludium i Monolog na obój / rożek angielski, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2011)
JABRI Glyptos 3 na obój, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2011)
GREGO *Das Glasperlenspiel na obój, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2012)
PIĄTEK 1 CZERWCA
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 20.00
AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE. KATEDRA MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ I JAZZU. WARSZTAT KOMPOZYTORSKO-WYKONAWCZY
soliści, zespoły – 48 młodych wykonawców
MAŁECKI Kwartet smyczkowy nr 1 (1994)
MESSIAEN (1908-1992) Czarny kos na flet i fortepian (1952)
PAWEŁEK *Mittsu no yume monogatari na dwa flety i elektronikę (2012)
ZIMKA Dry Friction na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (2012)
JABRI *Kwintet na rożek angielski i kwartet smyczkowy (2012)
PESZAT *Miłość chuligana na flet, klarnet, puzon i fortepian (2012)
AYANBOD *Gravity na saksofon altowy, skrzypce, fortepian, gitarę basową, kontrabas i dwóch perkusistów (2012)
ARASZKIEWICZ *Opętanie na fortepian na cztery ręce (2012)
PESZAT *Białoczub polski na klarnet, skrzypce, altówkę i fortepian (2012), *Sala nr 6 na flet, obój, puzon, fortepian (2012)
PAWEŁEK Elinonde na zespół kameralny (2006), *Animator vs. Animation – podkład muzyczny do animacji Alana Beckera (2012)
SOBOTA 2 CZERWCA
RYDLÓWKA – Regionalne Muzeum „Młodej Polski” PTTK, Bronowice Małe, ul. W. Tetmajera 28, godz. 16.00
Koncert z cyklu Genius loci
Gospodarz Rydlówki – pani Maria Rydlowa
RECITAL NA CYMBAŁACH MICHAL PAĽKO
KOCZAR **Ballada cimbalomra
STEINECKER Notturni
PAĽKO **Shachzor
STIVRINE *nowy utwór
Trad./ PAĽKO Romanium hora czardasiensin
NIEDZIELA 3 CZERWCA
Kościół Św. Marcina, ul. Grodzka 58, godz. 18.00
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 24. MIĘDZYNARODOWYCH DNI MUZYKI KOMPOZYTORÓW KRAKOWSKICH
CORO DELLA VIRGOLA (Pescara), Pasquale Veleno – dyrygent
ŁUCIUK Missa gratiarum actione na chór mieszany a cappella (1974)
BEPI de MARZI **Pastori na chór mieszany a cappella (1981)
BAFILE **Ave Maria na chór mieszany a cappella (2012)
ŁUCIUK O, ziemio polska na chór mieszany a cappella do słów Ojca Świętego Jana Pawła II (1987), Pieśń nadziei na chór mieszany a cappella do wiersza Juliusza Słowackiego (1978)
ROSATO *Padre Nostro na chór mieszany a cappella op. 76 (2004)
ŁUCIUK Partes variabiles na chór żeński (1985), Implemini Spiritu Sancto, Benedic anima mea Domino, Afferte Domino, patriae Gentium
DEÁK-BÁRDOS **Eli, eli! na chór mieszany (1933)
SAGRADO **Ave Maria na chór mieszany (1992)
ŁUCIUK Assumpta est Maria na chór mieszany (1988)
* prawykonanie światowe / création mondiale / world premiere
** pierwsze wykonanie w Polsce / création en Pologne / premiere in Poland
Dodatkowe informacje: www.zkp.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.