Aktualności
Dwa nowe albumy jubileuszowe z muzyką Wojciecha Kilara
2012-07-03
Z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara ukazały się właśnie dwa dwupłytowe albumy z muzyką Mistrza: jeden nakładem wydawnictwa DUX, drugi – Sony Music Polska. Na pierwszym, zatytułowanym „The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze” znajdują się fragmenty muzyki filmowej (m.in. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna”), religijnej (Missa pro pace, Magnificat), a także takie przeboje, jak „Orawa”, „Kościelec 1909”, „Krzesany” i wiele innych. Wśród wykonawców są m.in. orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Śląskiej, a także Polska Orkiestra Radiowa i Sinfonia Viva.Drugi album „Kilar – muzyka filmowa i klasyczna” zawiera najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej (CD1 ) a także utwory – mniej i bardziej popularne – inspirowane rodzimym folklorem. Nagrań dokonały Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita i Konrada Bryzka, Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka oraz artyści Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny
Album ten poleca radio RMF Classic, które organizuje także z okazji urodzin Mistrza 16 lipca od godziny 22:00 maraton z jego muzyką.
„The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze”
CD1
1. Polonez z filmu „Pan Tadeusz” [4:30]
2. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna” [3:37]
3. Agnus Dei [6:36]
4. Trzy Preludia - I Allegro molto [1:28]
5. Trzy Preludia - II Adagio [1:58]
6. Trzy Preludia - III Allegro molto [1:11]
7. Missa pro Pace - Kyrie (fragment) [7:13]
8. Missa pro Pace - Credo (fragment) [2:16]
9. „Mrówki” z filmu „Pan Tadeusz” [2:38]
10. Koncert fortepianowy - cz. 1 - Preludium. Andante con moto [8:34]
11. Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową - II: Choral. Misterioso [3:20]
12. Victoria na chór mieszany i orkiestrę) [3:34]
13. Magnificat na głosy solowe, chór i orkiestrę - II: Magnificat anima mea Dominum [9:26]
CD2
1. Orawa [8:58]
2. Kościelec 1909 [21:11]
3. Krzesany [16:13]
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (dir.) (1)
Sinfonia Viva, Tomasz Radziwonowicz (dir.) (2, 9)
Chór Filharmonii Śląskiej, Waldemar Sutryk (dir.) (3)
Magdalena Prejsnar – fortepian (4-6)
Chór Opery Dolnośląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego , Marek Pijarowski (dir.) (7-8)
Peter Jablonski (pf)(10)
Polska Orkiestra Radiowa, Wojciech Rajski (dir.) (10, 11)
Izabella Kłosińska (S) (12, 13)
Tomasz Krzysica (T) (12)
Piotr Nowacki (B) (12)
Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (dir.) (12, 13)
Śląska Orkiestra Kameralna, Massimiliano Caldi (dir.) (CD2/1)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Jacek Rogala (dir.) (CD2/2)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (CD 2/3)
„Kilar – muzyka filmowa i klasyczna”
CD 1
1. „Walc” z filmu „Trędowata” w reż. Jerzego Hoffmana, 1976 (4:49)
2. „Witek i Alina” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (4:06)
3. „Marsz kawalerii” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (5:22)
4. Walc z filmu „Ziemia obiecana” w reż. Andrzeja Wajdy, 1974 (3:23)
5. Temat główny z filmu „Smuga cienia” w reż. Andrzeja Wajdy, 1976, (3:06)
6. Vamipre Hunters z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1992 (3:00)
7. Mina/Elisabeth z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:16)
8. Mina/Dracula z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:43)
9. ,Robert’s Last Chance z filmu „Śmierć i Dziewczyna” w reż. Romana Polańskiego (3:28)
Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Antoniego Wita (nr 2,3, 6, 7, 8, 9)
pod dyr. Konrada Bryzka (nr 1, 4, 5)
2 CD
1. Orawa (9:29)
2. Krzesany (14: 56)
3. Tradycyjne – „Orawa” (2:39)
4. Tradycyjne – „Wiersycku Zielony” (1:35)
5. Suita Żywiecka ( 8:01)
6. Kołysanka Żywiecka (4:44)
7. „Kogut”, 3:11
Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (1, 2)
Kapela Jana Karpiela „Bułecki” (3, 4)
Soliści, chór i orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im, Stanisława Hadyny, Krzysztof Dziewięcki (dir.) (5), Renata Dworak (dir.) (6), Mirosław Maciej Banach (dir.) (7)
Fragmenty do posłuchania: http://www.rmfclassic.pl/wojciech-kilar/
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.