Aktualności
Dwa nowe albumy jubileuszowe z muzyką Wojciecha Kilara
2012-07-03
Z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara ukazały się właśnie dwa dwupłytowe albumy z muzyką Mistrza: jeden nakładem wydawnictwa DUX, drugi – Sony Music Polska. Na pierwszym, zatytułowanym „The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze” znajdują się fragmenty muzyki filmowej (m.in. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna”), religijnej (Missa pro pace, Magnificat), a także takie przeboje, jak „Orawa”, „Kościelec 1909”, „Krzesany” i wiele innych. Wśród wykonawców są m.in. orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Śląskiej, a także Polska Orkiestra Radiowa i Sinfonia Viva.Drugi album „Kilar – muzyka filmowa i klasyczna” zawiera najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej (CD1 ) a także utwory – mniej i bardziej popularne – inspirowane rodzimym folklorem. Nagrań dokonały Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita i Konrada Bryzka, Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka oraz artyści Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny
Album ten poleca radio RMF Classic, które organizuje także z okazji urodzin Mistrza 16 lipca od godziny 22:00 maraton z jego muzyką.
„The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze”
CD1
1. Polonez z filmu „Pan Tadeusz” [4:30]
2. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna” [3:37]
3. Agnus Dei [6:36]
4. Trzy Preludia - I Allegro molto [1:28]
5. Trzy Preludia - II Adagio [1:58]
6. Trzy Preludia - III Allegro molto [1:11]
7. Missa pro Pace - Kyrie (fragment) [7:13]
8. Missa pro Pace - Credo (fragment) [2:16]
9. „Mrówki” z filmu „Pan Tadeusz” [2:38]
10. Koncert fortepianowy - cz. 1 - Preludium. Andante con moto [8:34]
11. Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową - II: Choral. Misterioso [3:20]
12. Victoria na chór mieszany i orkiestrę) [3:34]
13. Magnificat na głosy solowe, chór i orkiestrę - II: Magnificat anima mea Dominum [9:26]
CD2
1. Orawa [8:58]
2. Kościelec 1909 [21:11]
3. Krzesany [16:13]
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (dir.) (1)
Sinfonia Viva, Tomasz Radziwonowicz (dir.) (2, 9)
Chór Filharmonii Śląskiej, Waldemar Sutryk (dir.) (3)
Magdalena Prejsnar – fortepian (4-6)
Chór Opery Dolnośląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego , Marek Pijarowski (dir.) (7-8)
Peter Jablonski (pf)(10)
Polska Orkiestra Radiowa, Wojciech Rajski (dir.) (10, 11)
Izabella Kłosińska (S) (12, 13)
Tomasz Krzysica (T) (12)
Piotr Nowacki (B) (12)
Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (dir.) (12, 13)
Śląska Orkiestra Kameralna, Massimiliano Caldi (dir.) (CD2/1)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Jacek Rogala (dir.) (CD2/2)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (CD 2/3)
„Kilar – muzyka filmowa i klasyczna”
CD 1
1. „Walc” z filmu „Trędowata” w reż. Jerzego Hoffmana, 1976 (4:49)
2. „Witek i Alina” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (4:06)
3. „Marsz kawalerii” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (5:22)
4. Walc z filmu „Ziemia obiecana” w reż. Andrzeja Wajdy, 1974 (3:23)
5. Temat główny z filmu „Smuga cienia” w reż. Andrzeja Wajdy, 1976, (3:06)
6. Vamipre Hunters z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1992 (3:00)
7. Mina/Elisabeth z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:16)
8. Mina/Dracula z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:43)
9. ,Robert’s Last Chance z filmu „Śmierć i Dziewczyna” w reż. Romana Polańskiego (3:28)
Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Antoniego Wita (nr 2,3, 6, 7, 8, 9)
pod dyr. Konrada Bryzka (nr 1, 4, 5)
2 CD
1. Orawa (9:29)
2. Krzesany (14: 56)
3. Tradycyjne – „Orawa” (2:39)
4. Tradycyjne – „Wiersycku Zielony” (1:35)
5. Suita Żywiecka ( 8:01)
6. Kołysanka Żywiecka (4:44)
7. „Kogut”, 3:11
Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (1, 2)
Kapela Jana Karpiela „Bułecki” (3, 4)
Soliści, chór i orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im, Stanisława Hadyny, Krzysztof Dziewięcki (dir.) (5), Renata Dworak (dir.) (6), Mirosław Maciej Banach (dir.) (7)
Fragmenty do posłuchania: http://www.rmfclassic.pl/wojciech-kilar/
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.