Aktualności
Arie z operetki "Loteria na mężów" w Austrii
2012-08-16
20 lipca w Ossiach w ramach festiwalu Carinthischer Sommer sopranistka Lavinia Dames z towarzyszeniem Junge Philharmonie Wien wykonała dwie arie z operetki „Loteria na mężów” Karola Szymanowskiego.Co ciekawe, zabrzmiały one w języku niemieckim, jako: „Als Mägdelein in jungen Jahren…” (Kiedy byłam bardzo młoda…, ) oraz „Das Herz schwingt frei im Höhenflug…“ (Rozkazać sercu…) w tłumaczeniu Doroty Krzywickiej-Kaindel.
Na pomysł napisania operetki Karol Szymanowski wpadł w roku 1908 przebywając wraz z Grzegorzem Fitelbergiem w Wiedniu. Ówczesny Wiedeń zafascynowany był tym lekkim i przyjemnym gatunkiem muzycznym, dlatego młody kompozytor upatrywał w „Loterii“ możliwość stosunkowo szybkiej i łatwej poprawy swych mocno nadwątlonych finansów. Zapotrzebowanie na operetki w Wiedniu wydawało się nieograniczone, zresztą nie tylko tam: operetka królowała także w Berlinie, Warszawie i we Lwowie. I właśnie we Lwowie Szymanowski znalazł autora libretta, Juliana Maszyńskiego (syna kompozytora Piotra Maszyńskiego), który występował pod pseudonimem Krzewiński. Obaj panowie doskonale się porozumieli, Krzewiński w ciągu paru dni miał gotowe nawet dwa projekty. Latem 1908 roku Szymanowski komponował operetkę, której tytuł na początku brzmiał „Główna wygrana”, a potem dopiero „Loteria na mężów”. Jednak gdy jesienią przyjechał do Warszawy, licząc że w pracy nad partyturą pomoże mu niedościgły Fitelberg spotkało go przykre rozczarowanie. Filharmonia Warszawska powierzyła właśnie Fitelbergowi prowadzenie koncertów w sezonie 1908/1909. Szymanowski pozostawiony sam sobie pracy nad operetką nie porzucił. 28 X 1909 zapisał ostatnią z liczącej 396 stron partytury. Tytuł brzmiał ostatecznie: „Loteria na mężów (Narzeczony Nr 69)”.
Najczęściej czytane:
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.