Aktualności
37. Festiwal Muzyka w Starym Krakowie
2012-08-16
23 sierpnia w ramach trwającego właśnie festiwalu Muzyka w Starym Krakowie zostaną wykonane utwory nagrodzone podczas ostatniej edycji Konkursu kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego: „Miniatures Sonoristiques” Ewy Fabiańskiej oraz „...dotykam gór, a one dymią...” Justyny Kowalskiej-Lasoń.„Miniatures Sonoristiques” na puzon preparowany solo powstały z inspiracji twórczością Witolda Szalonka, a szczególnie jego „Piernikianą”, w której kompozytor (jako jeden z pierwszych w historii muzyki) dokonał preparacji tuby. Jest to utwór złożony z siedmiu części, w którym zastosowane są rozmaite sposoby preparacji puzonu, m.in. wykorzystanie tłumików (straight i cup), gra na poszczególnych częściach instrumentu (np. ustniku) lub rezygnacja z nich ( wyciągnięcie rurki od kwartwentyla).
Podczas koncertu utwór zabrzmi w wykonaniu Wojciecha Jelińskiego.
Kompozycja "...dotykam gór, a one dymią...„ na flet preparowany solo powstała latem 2011 roku, jak mówi kompozytorka „w górskiej odpoczywalni, kiedy mogłam schować głowę w hamak w paski, potknąć się na skoszoną i mokrą trawę i nieprzytomnie szukać słodkich poziomek, poziomek, poziomek, szykując się do wejścia w Górę, na Góry Moje, ale one cały czas dymiły...”.
Utwór wykona Ryszard Sojka.
Podczas koncertu w Synagodze Tempel wystąpi także Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary, która wykona „Koncert na orkiestrę smyczkową” Grażyny Bacewicz, „Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka M. Góreckiego oraz „Orawę” Wojciecha Kilara.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.