Aktualności
Prawykonanie nowego utworu Eugeniusza Knapika na inauguracji Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga
2012-11-13
16 listopada w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach podczas inauguracyjnego koncertu prawykonań po raz pierwszy zabrzmią: Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika oraz Uwertura koncertowa Stanisława Moryty.Wystąpi Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.
"Beauty Radiated in Eternity" na chór i orkiestrę powstało do tekstu poety perskiego Hafiza (1320-1389). Zamówienie dzieła wiąże się z chęcią prezentacji podczas międzynarodowej imprezy muzycznej twórczości śląskiego środowiska kompozytorskiego, którego E. Knapik jest jednym z czołowych przedstawicieli jako uczeń patrona Filharmonii Śląskiej. Po pokoleniach B. Szabelskiego, B. Woytowicza, potem H. M. Góreckiego i W. Kilara, Eugeniusz Knapik ze stalowowolskiego "Pokolenia 51" wyznacza kolejne pokolenie "katowickiej szkoły kompozytorskiej".
Utwór chóralny wpisuje się zarazem w ogromnie bogate tradycje ruchu śpiewaczego na Śląsku. (Marek Skocza)
Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga jest trzecim w Polsce – obok konkursów pianistycznego im. Fryderyka Chopina i skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – członkiem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych w Genewie, która skupia 129 najbardziej prestiżowych konkursów w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii. Zaledwie siedem z nich to konkursy dyrygenckie. Tylko one bowiem wymagają podczas całego przebiegu tak dużego zespołu wykonawczego, jakim jest orkiestra. Taki wysiłek finansowy podejmują organizatorzy konkursów dyrygenckich w: Barcelonie, Besançon (Francja), Parmie, St. Petersburgu, Trento i Verviers (Belgia) oraz właśnie w Katowicach. Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, choć nie najstarszy (np. w Besançon odbyło się już 51 konkursów), zaliczany jest do najważniejszych. Decyduje o tym m.in. największa liczba dopuszczanych kandydatów (50 wobec np. 15 w Barcelonie czy 20 w Besançon), rozległy repertuar wymagany regulaminem (od baroku do współczesności, z blisko czterdziestoma utworami od Wolfganga Amadeusa Mozarta po Witolda Lutosławskiego, w tym także utworów wymagających współpracy z solistami), stosunkowo szeroki skład międzynarodowego jury. Atrakcyjność Katowic potwierdzają m.in. przyjazdy kandydatów już nagrodzonych lub wyróżnionych w innych, starszych konkursach, czy też ponowne zgłoszenia uczestników, którzy wcześniej nie zdołali dojść do finału. V MKD (1995) startował np. Włoch Massimiliano Caldi, który jednak dopiero w 1999 r. katowicki konkurs zwyciężył.
Konkurs katowicki powołany został zrazu jako ogólnopolski. Od 1979 roku (stulecie urodzin patrona – najbardziej w świecie znanego polskiego dyrygenta, twórcy Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, którą po wojennej przerwie reaktywowano w Katowicach. Wówczas Mistrz, powróciwszy z wojennej tułaczki poprowadził ją dalej, aż do swojej śmierci) turniej ma charakter międzynarodowy. Inicjatorem Konkursu był długoletni dyrektor Filharmonii Śląskiej, prof. Karol Stryja, ostatni z klasy dyrygentury Grzegorza Fitelberga w katowickiej uczelni muzycznej.
Dotąd w Katowicach zwyciężyli: Claus Peter Floor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1983), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makato Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandra Marković i Modestas Pitrénas (Serbia i Litwa, 2003) i Eugene Tzigane (USA, 2007).
Zakwalifikowanych do przesłuchań konkursowych uczestników oceniać będzie Jury w składzie: prof. Antoni Wit (przewodniczący), Mirosław Jacek Błaszczyk (Polska), Juozas Domarkas (Litwa), Piotr Gajewski (USA), Martinez Izquierdo (Hiszpania), Eugeniusz Knapik (Polska), John Neschling (Brazylia), Marek Pijarowski (Polska), Maximiano Valdes (Chile), Takuo Yuasa (Japonia), Michael Zilm (Niemcy). Honorowym patronat nad Konkursem objął Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.
Spośród 164 zgłoszeń z całego świata do udziału w Konkursie komisja kwalifikacyjna wybrała 50 uczestników z 22 krajów: Australii (1), Austrii (2), Brazylii (2), Chin (2), Czech (1), Finlandii (1), Francji (1), Grecji (2), Holandii (2), Irlandii (1), Japonii (5), Kolumbii (1), Korei Południowej (4), Litwy (1), Meksyku (1), Niemiec (4), Nowej Zelandii (1), Polski (8), Rosji (3), Tajwanu (3), USA (3) i Wielkiej Brytanii (1).
Publiczne przesłuchania IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbędą się gościnnie w katowickiej Akademii Muzycznej w trzech etapach: I - w dniach 17-20 listopada 2012, II – 21-22 listopada 2012 i finał – 23 listopada 2012 roku.
KALENDARIUM KONKURSU
16 listopada, godz. 12
Katowice, hotel „Monopol”, ul. Dworcowa 5
Konferencja prasowa poprzedzająca konkurs
16 listopada, godz. 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, ul. Zacisze 3
Oficjalne otwarcie konkursu i Inauguracyjny koncert prawykonań.
Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W programie: Uwertura koncertowa Stanisława Moryty i Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika.
17-20 listopada, godz. 9.30 – 13.20 i godz. 16 – 20.25
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania I etapu.
20 listopada, ok. godz. 22
Katowice, hotel „Monopol”
Konferencja prasowa po I etapie z udziałem wszystkich jurorów; wręczenie dyplomów uczestnictwa.
21 listopada, godz. 9.30 – 13 i godz. 16 – 19.30
22 listopada, godz. 9.30 – 13
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania II etapu.
22 listopada, godz. podana zostanie w trakcie konkursu
Katowice, hotel „Monopol”
Konferencja prasowa po II etapie z udziałem wszystkich jurorów.
23 listopada, godz. 9.30 – 12.30 i godz. 16 – 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania III etapu.
23 listopada, nocą
Katowice, hotel „Monopol”
Zamykająca konferencja prasowa wszystkich jurorów i laureatów konkursu.
25 listopada, godz. 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Oficjalne zamknięcie konkursu, po przerwie – koncert laureatów
26 listopada, godz. 19
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Powtórzenie koncertu laureatów.
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, dyrygować będą laureaci konkursu.
Program ustalony zostanie 23 listopada.
Najczęściej czytane:
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.