Aktualności
Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025
2025-12-01
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętowała swój jubileusz przez niemal cały 2025 rok, organizując serię wydarzeń najwyższej próby pod hasłem „Muzyczne spotkania”. W koncertach, spotkaniach oraz warsztatach brała udział publiczność zgromadzona w salach koncertowych Wrocławia, Warszawy i Krakowa, a także słuchacze radiowej Dwójki. Podczas licznych aktywności muzycznych i wydawniczych uświetniających 80-lecie PWM towarzyszyła nam najpiękniejsza polska twórczość.
Bomsori Kim i święto muzyki we Wrocławiu
Świętowanie jubileuszu PWM oficjalnie rozpoczęło się 7 i 8 marca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Bogaty program wrocławskich „Muzycznych spotkań” ukazał wielowymiarowy dorobek twórców związanych z wydawnictwem – od dzieł kompozytorów epoki romantyzmu, przez klasyków XX wieku po muzykę najnowszą. Filharmonicy Wrocławscy pod kierunkiem Duncana Warda wraz ze znakomitą koreańską skrzypaczką Bomsori Kim odczytali partytury klasyków polskiej muzyki – w tym odkrytą po dziesięcioleciach Rapsodię Grażyny Bacewicz.

NFM Orkiestra Leopoldinum prowadzona przez Christiana Danowicza odkryła zapomniane dzieło Wojciecha Kilara, wykonała także jeden z nowszych utworów Zygmunta Krauzego – nestora rodzimej kompozycji, który sam zasiadł przy fortepianie. LutosAir Quintet odwołał się do spuścizny polskich neoklasyków i wskazał bardziej progresywne tendencje w muzyce najnowszej, a Lutosławski Quartet przedstawił panoramę wybitnych kwartetów smyczkowych.

Chór NFM pod kierownictwem artystycznym Lionela Sowa wykonał z kolei dzieła inspirowane polską poezją, tradycją muzyki sakralnej i twórczością ludową. Chóry: Chłopięcy i Dziewczęcy NFM, prowadzone przez Małgorzatę Podzielny zaprezentowały lubiane kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego i Romualda Twardowskiego, a blisko dwustuosobowy Chór Melomana zaśpiewał piosenki Zbigniewa Wodeckiego, przypominając, że wszystko zaczyna się od Bacha.

Podczas dziewięciu recitali carillonowych w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, zgromadzeni na Placu Wolności miłośnicy muzyki mieli okazję posłuchać utworów kompozytorów związanych z PWM. W programie znalazł się także szereg wydarzeń edukacyjnych, skierowanych do małych i dużych odbiorców. Pierwsza odsłona „Muzycznych spotkań” spotkała się z uznaniem licznie przybyłych melomanów oraz polskiego środowiska muzycznego – dwudniowe święto PWM otrzymało prestiżową statuetkę Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii „Wydarzenie roku”.

Podwójny jubileusz w Warszawie
Kolejne z „Muzycznych spotkań” odbyło się w Warszawie – 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Współorganizatorem przedsięwzięcia był obchodzący swoje stulecie Związek Kompozytorów Polskich. Na program złożyły się monumentalne dzieła trzech gigantów muzyki polskiej w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Antoniego Wita.

fot. Agnieszka Deluga/ deluga.art
Koncert otworzyło Przebudzenie Jakuba – instrumentalna opowieść o momencie wybudzenia się starotestamentowego patriarchy ze snu, skomponowana przez Krzysztofa Pendereckiego. Po niej nastąpiła III Symfonia "Pieśń o nocy" op. 27 – jedno z największych dzieł Karola Szymanowskiego, pełne niezwykle subtelnej i wyrafinowanej kolorystyki orkiestrowej oraz fantastycznych efektów brzmieniowych. Literacką kanwą utworu na tenor solo, chór i wielką orkiestrę jest poemat perskiego poety Jalal'ad Din Rumiego, w polskim przekładzie jednego z ulubionych poetów Szymanowskiego – Tadeusza Micińskiego. Partię solową wykonał tenor Rafał Bartmiński. Wieczór zwieńczył uznawany za najwybitniejsze dzieło kompozytora sprzed Muzyki żałobnej – Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.
„Księżniczka fortepianu” w Krakowie
Po wielowymiarowych pod względem artystycznym i repertuarowym wydarzeniach w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu i w Filharmonii Narodowej w Warszawie, przyszedł czas na wielki finał „Muzycznych spotkań”; odbył się on 21 listopada w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. To właśnie z Krakowem Oficyna związana jest od najwcześniejszych lat swojego istnienia, w tym mieście znajduje się główna siedziba PWM. Program koncertu nie tylko ukazał różnorodność katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego; dostarczył też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
Było to spotkanie z twórczością rodzimych kompozytorek: Grażyny Bacewicz – jednej z najwybitniejszych polskich twórczyń i skrzypaczek XX wieku, a także jednej z pierwszych kobiet w Polsce, które zdobyły uznanie jako autorki muzyki poważnej na międzynarodowej scenie – oraz Barbary Buczkówny – muzycznej wizjonerki i jednej z najbardziej indywidualnych postaci polskiej muzyki XX wieku, której większość dorobku wciąż czeka na odkrycie. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, którą zza pulpitu dyrygenckiego poprowadził Michał Klauza, wykonała Convoi de joie (Pochód radości) – poemat symfoniczny skomponowany przez Bacewicz podczas jej pobytu w Paryżu – oraz Anekumenę, koncert na 89 instrumentów Buczkówny, będący utworem niezwykle złożonym i wymagającym.

fot. Piotr Markowski
Tego wieczoru zabrzmiała także przewrotna i humorystyczna Fanfara na orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna, utwór napisany z okazji jubileuszu Oficyny w 2015 roku. Niezwykłe emocje wzbudził finał – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina w wykonaniu chińskiej solistki Tianyao Lyu, Laureatki IV Nagrody XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie i zdobywczyni nagrody specjalnej Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu. Krakowski finał „Muzycznych spotkań” był więc nie tylko zaproszeniem do spotkania z piękną polską muzyką, ale i z wyjątkową artystką.

fot. Piotr Markowski
Wydarzenia z cyklu „Muzyczne spotkania” były transmitowane na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
„Muzyczne spotkania” z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego współtworzyli:
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizatorzy: Narodowe Forum Muzyki (7–8.03.2025, Wrocław), Filharmonia Narodowa i Związek Kompozytorów Polskich (14–15.11.2025, Warszawa), Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie (21–22.11.2025, Kraków).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.