PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Edward Pałłasz i Zygmunt Konieczny odznaczeni Krzyżem Komandorskim

2012-11-11
Dziś, w Narodowe Święto Niepodległości, Edward Pałłasz otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczyspospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a Zygmunt Konieczny - Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski. Uroczystość wręczenia odznaczeń państwowych odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim.

Edward Pałłasz urodził się 30 sierpnia 1936 r. w Starogardzie Gdańskimr. W 1964 r. ukończył muzykologię na UW. Wcześniej odbył studia na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym Politechniki Gdańskiej i Warszawskiej. W kompozycji autodydakta. W latach 1954–62 pracował w teatrach studenckich Gdańska (Bim-Bom) i Warszawy (STS); z tego okresu pochodzą pierwsze, teatralne kompozycje muzyczne. W latach 1964–66 był kierownikiem muzycznym teatru Komedia w Warszawie. W latach 1969–75 wykładał w PWST w Warszawie. W latach 1984–88 był wiceprezesem, a od 1988 do 1993 r. prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Od 1997 r. ponownie pełni funkcję wiceprezesa.

W latach 1981–96 był członkiem Komisji Repertuarowej Miedzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, w latach 1979–97 członkiem Zarządu Głównego ZKP (1979–81 skarbnik, 1981–83 wiceprezes). Był współzałożycielem Komitetu Porozumiewawczego Stowarzyszeń Twórczych i Towarzystw Naukowych (1980) oraz członkiem Rady Kultury przy Prezydencie RP L. Wałęsie. W latach 1995–98 pełnił funkcję dyrektora naczelnego Programu II PR. Od 1999 r. jest zastępcą dyrektora naczelnego i artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. Otrzymał Prix de musique folklorique Radia Bratysława (1973) za Łado, Łado oraz sześciokrotnie I nagrodę: w 1974 r. na Konkursie Polskiego Radia za Pod borem czarna chmara, w 1976 r. na konkursie im. G. Fitelberga w Katowicach za Symfonię “1976”, w 1988 r. na konkursie im. K. Szymanowskiego za Trzy pieśni kaszubskie, w 1984 r. na konkursie im. Guido d’Arezzo w Arezzo za De Beata Virgine Maria Claromontana, w 1990 r. na konkursie w Trydencie za Brandelli di cielo, w 1991 r. na konkursie im. J. Maklakiewicza za Dziewczynę o płowych włosach, ponadto w 1979 r. nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci, w 1986 r. nagrodę Prezesa PRiTV za twórczość kompozytorską dla radia, w 1989 r. nagrodę MKiS I st. Za swoje kompozycje wielokrotnie nagradzany w kraju i za granicą. W 2005 został wyróżniony przez Zespół Artystyczny Teatru Polskiego Radia nagrodą Honorowy Wielki Splendor.

Zygmunt Konieczny (na zdjęciu) urodził się 3 stycznia 1937 roku w Krakowie. Tu odebrał wykształcenie muzyczne, tu mieszka i pracuje. Debiutował w końcu lat pięćdziesiątych w kabarecie „Piwnica pod Baranami” i pozostaje z nim związany do tej pory. Skomponował wiele piosenek dla wykonawców Piwnicy, a zwłaszcza dla Ewy Demarczyk. Jest również kompozytorem muzyki teatralnej, współpracuje z wieloma teatrami, dla których napisał szereg kompozycji, zwłaszcza do sztuk Stanisława Wyspiańskiego: między innymi do „Wyzwolenia” i „Nocy Listopadowej” w Teatrze Starym w Krakowie. Jest również znanym twórcą muzyki filmowej. Napisał muzykę do wielu filmów, takich jak „Dolina Issy”, „Jańcio Wodnik”, „Historia kina w Popielawach” oraz „Prymas”. Jego kompozycje zostały wielokrotnie uhonorowane. Jest laureatem nagród na festiwalach w Opolu i Sopocie, Nagrody Miasta Krakowa, Złotych Lwów Gdańskich, Polskiej Nagrody Filmowej za muzykę do filmu Jana Jakuba Kolskiego oraz wielu innych. Z obfitej i różnorodnej twórczości Zygmunta Koniecznego, obejmującej muzykę teatralną, filmową oraz piosenkę literacką, lub jak kto woli, poetycką, najbliższa naturze kompozytora wydaje się być ta ostatnia. W powojennej historii polskiej piosenki kabaretowej Zygmunt Konieczny był jednym z pierwszych kompozytorów, który próbował przełamać istniejące w piosence literackiej konwencje, a tym samym nadać jej charakter artystyczny. Poprzez muzykę kompozytor stara się jak najdoskonalej wydobyć wszystkie niuanse tekstu: tak więc muzyka w jego utworach jest rodzajem interpretacji tekstu literackiego. Jego muzyka posiada charakterystyczny, łatwo rozpoznawalny styl, którego oryginalność tkwi w sposobie doboru i syntezie różnych elementów muzycznych, które ostateczną jakość uzyskują poprzez ekspresję wykonawcy, bądź w kontekście całości formy teatralnej lub filmowej.

Najczęściej czytane:

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!

IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej

Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.