Aktualności
Nowe płyty Pawła Łukaszewskiego
2012-11-23
Nakładem wydawnictwa DUX ukazały się właśnie trzy płyty z muzyką Pawła Łukaszewskiego. Jest to niewątpliwa gratka dla miłośników twórczości tego kompozytora oraz miłośników muzyki w ogóle. Płyty tworzą serię pod wspólnym tytułem Musica Sacra pod kolejnymi numerami od 1 do 3. Znalazły się na nich utwory wokalno-instrumentalne, organowe oraz na chór a cappella.Musica Sacra 1, DUX 0356 (2012)
1. Gaudium et Spes na sopran solo, chór i orkiestrę symfoniczną (1997)
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową (2004)
2. Allegro molto
3. Adagio
4. Andantino
5. Comodo
Trinity Concerto na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową (2006)
6. Larghetto
7. Agitato
8. Largo
9. Adagietto for string orchestra (2009)
Symphony No. 2 Festinemus amare homines na sopran solo, dwa fortepiany, chór i orkiestrę symfoniczną (2005)
10. Festinemus
11. Tempus
12. Amamus
13. Decedunt
Wyk. Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Greg Banaszak (saksofon), Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło, Katarzyna Ewa Sokołowska), Orkiestra Filharmonii Podlaskiej, dyr. Piotr Borkowski)
Musica Sacra 2, DUX 0367 (2012)
1. Psalm 102 na chór mieszany a cappella (2003)
2. Souvenir na organy (1999)
3. Stabat Mater na trzy żeńskie chóry a cappella (1993)
4. Offertorium na organy (2004)
Hommage a Edith Stein na chór mieszany a cappella (2002)
5. Tagesgebet
6. Gabengebet
7. Schlussgebet
Koncert na organy i orkiestrę smyczkową (1996)
8. Moderato secco
9. Adagio giocoso
10. Moderato marcato
11. Veni Creator na dwa chóry mieszane a cappella (2004)
12. Icon na organy (2010)
Wyk. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski, Schola Cantorum Bialostociensis, dyr. Violetta Bielecka, Michał Markuszewski (organy), Jakub Garbacz (organy), Jan Bartłomiej Bokszczanin (organy), Wacław Golonka (organy), Concerto Avenna
Musica Sacra 3, DUX 0440 (2012)
1. Angelus Domini na chór mieszany (1992)
Trzy kolędy na chór mieszany (1993, opr.)
2. Oj Maluśki
3. Mędrcy świata
4. Gdy śliczna Panna
Trzy kolędy na chór mieszany (1992-99)
5. Pan Jezus w kolebce, sł. Kazimiera Iłłakowiczówna
6. Anioł zawołał, sł. Ernest Bryll
7. Bóg-człowiek, sł. Katarzyna Kaczmarczyk
Cztery kolędy na chór żeński (1998, opr.)
8. W dzień Bożego Narodzenia
9. Wśród nocnej ciszy
10. Z Narodzenia Pana
11. Cicha noc
Trzy kolędy na chór mieszany (2001)
12. Do stajenki pędźmy wszyscy
13. Niebo Cię zesłało
14. Serce me jest jak Betlejem
Dwa motety na Boże Narodzenie na chór żeński (2000)
15. Venite adoremus
16. Laetentur caeli
Pięć kolęd na chór żeński (2001, opr.)
17. Pójdźmy wszyscy do stajenki
18. Jezus malusieńki
19. Dzisiaj w Betlejem
20. Anioł pasterzom mówił
21. Bóg się rodzi
22. Modlitwa do Matki Boskiej Gromnicznej na chór mieszany a cappella, sł. Kazimiera Iłłakowiczówna (1988)
Wyk. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.