Aktualności
Weekend z Witoldem Lutosławskim
2013-01-17
Wprawdzie do oficjalnej inauguracji obchodów Roku Lutosławskiego został jeszcze tydzień, ale w wielu muzycznych instytucjach w Polsce będzie można usłyszeć muzykę kompozytora już w ten weekend. W Filharmonii Krakowskiej w dniach 18 i 19 stycznia odbędą się koncerty symfoniczne. Andrzej Bauer (wiolonczela) i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały zaprezentują „Koncert na wiolonczelę i orkiestrę” oraz „IV Symfonię” Witolda Lutosławskiego, koncert zaś otworzy „Muzyka pożegnalna” Krzysztofa Meyera, muzyczny hołd złożony Lutosławskiemu.Szczegóły: http://www.filharmonia.krakow.pl/Repertuar/Kalendarium/4381-KONCERT_SYMFONICZNY.html
18 stycznia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego zaprezentuje publiczności program, zatytułowany „Do Lutosa i z powrotem”. Na koncercie usłyszymy „Livre pour orchestre” i „Koncert na orkiestrę” Witolda Lutosławskiego oraz „Koncert skrzypcowy” Andrzeja Panufnika. Jako solista wystąpi Krzysztof Śmietana.
Szczegóły: http://www.filharmonia.szczecin.pl/index.php?option=com_events&Itemid=30&lang=pl
Również 18 stycznia w Filharmonii Narodowej zabrzmi muzyka Witolda Lutosławskiego. Na koncercie zatytułowanym „To, co francuskie” obok utworów M. Ravela i G. Fauré usłyszymy „Mi-parti” Lutosławskiego. Wystąpią: Frank Braley (fortepian), Anna Mikołajczyk (sopran), Marcin Bronikowski (baryton) oraz Orkiestra Symfoniczna pod batutą José Marii Florência i Chór Filharmonii Narodowej pod przewodnictwem Henryka Wojnarowskiego.
Szczegóły: http://filharmonia.pl/koncerty_wlasne.pl.html%3Bm1705
Ponadto obchody Roku Lutosławskiego zainicjuje Królewska Filharmonia w Sztokholmie. Szczegóły: http://www.konserthuset.se/
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.