Aktualności
106. rocznica urodzin Konstantego Regameya
2013-01-28
Dziś mija 106. rocznica urodzin Konstantego Regameya, kompozytora, pianisty, krytyka, pisarza muzycznego i filologa orientalisty. Konstanty Regamey już od dziecka przejawiał wybitne zdolności muzyczne – jako pięciolatek rozpoczął naukę gry na fortepianie, z lat dziecięcych pochodzą jego pierwsze próbki kompozytorskie. W latach szkolnych zajął się komponowaniem muzyki do tekstów rosyjskich symbolistów. Utalentowany był nie tylko muzycznie, ale i lingwistycznie. W 1931 roku ukończył filologię klasyczną oraz orientalną na Uniwersytecie Warszawskim, studia następnie kontynuował w Paryżu. Doktoryzował się w zakresie filologii hinduskiej i gramatyki porównawczej języków indoeuropejskich. Stale łączył swoje zainteresowania naukowe i artystyczne, utrzymywał intensywne kontakty z inteligencją o orientacji artystycznej – Karolem Szymanowskim, Konstantym Ildefonsem Gałczyńskim, Jarosławem Iwaszkiewiczem czy Bolesławem Micińskim.Lata wojny ukazały kolejne oblicze Regameya. Jako że posiadał szwajcarskie obywatelstwo, nie podlegał bezpośrednio kontrolom Gestapo. Wykorzystywał ten fakt, pełniąc funkcję kuriera Armii Krajowej. Często też w swoim domu udzielał schronienia osobom, które musiały się ukrywać przed okupantem. Po klęsce powstania warszawskiego znalazł się w obozie koncentracyjnym w Sztutowie, a potem pod Hamburgiem. Został z niego zwolniony i od IV 1945 roku wykładał w Lozannie, najpierw jako lektor języka rosyjskiego i języków orientalnych, następnie zaś jako wykładowca zagadnień lingwistyki.
Regamey nigdy nie porzucił komponowania. W czasie, gdy zajmował się pracą badawczą w Lozannie, powstały „Kwartet smyczkowy” oraz „Wariacje i temat”. Praca naukowa obfitowała w prelekcje w Indiach, Egipcie i Turcji, co splatało się z prawykonaniami wielu cenionych i grywanych do tej pory na całym świecie utworami, jak np. „Pięć etiud” i „Pięć poematów”. W 1978 roku Regamey został sparaliżowany, ale nie ustawał w pracy. Na wózku inwalidzkim uczestniczył w prawykonaniu swej kantaty „Visions” w Lozannie, odnosząc swój ostatni wielki sukces artystyczny.
Więcej w naszej galerii oraz na naszym blogu.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.