Aktualności
XVI Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego
2013-02-17
Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego to festiwal muzyczny, który odbywa się od 1997 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach. Tegoroczna edycja ze względu na Rok Lutosławskiego oparta jest na koncepcji przedstawienia zarówno ciągłości jak i kontrastów w twórczości Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego odbywają się od 26 do 28 lutego, a wydarzeniem towarzyszącym jest Koncert Jubileuszowy z okazji 15-lecia Orkiestry Muzyki Nowej 25 lutego, na którym zabrzmią dzieła kameralne Szymanowskiego i Lutosławskiego.Wieczór I 26.02.2013 godz.19.00
Program:
Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
Epitafium na obój i fortepian (1979)
Trio na obój, klarnet i fagot (1944-45)
Karol Szymanowski – Słopiewnie op.46
Pieśni kurpiowskie op.58 (wybór)
Aria Roksany z opery „Król Roger”
Wykonawcy: Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Anna Gburek – fortepian, Krakowskie Trio Stroikowe, Dagmara Świtacz - sopran, Piotr Sałajczyk - fortepian
Wieczór II 27.02.2013 godz.19.00
Program:
Witold Lutosławski: Partita na skrzypce i fortepian (1984)
Subito na skrzypce i fortepian (1992)
Karol Szymanowski: Nokturn i Tarantella op. 28
Trzy kaprysy Paganiniego op. 40
Romans D -dur op. 23
Wykonawcy: Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Marcin Sikorski - fortepian
Wieczór III 28.02.2013 godz.19.00
Karol Szymanowski: Metopy op.29
Mazurki op. 50 (wybór)
Witold Lutosławski: Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)
Kwartet smyczkowy (1964)
Wykonawcy: Piotr Sałajczyk – fortepian, Monika Sikorska-Wojtacha - fortepian, Joanna Domańska – fortepian, Kwartet Academos
Koncertom towarzyszy wystawa Karol Szymanowski: źródła i inspiracje.
Koncepcja artystyczna : Joanna Domańska
Koordynacja: Aleksandra Żemła
Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji tel. 32 7792 100
Organizator: Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego
Współorganizatorzy: Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Akademia Muzyczna w Katowicach
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.