Aktualności
"Via Crucis" w Bazylice Archikatedralnej pw. św. Jakuba w Szczecinie
2013-03-15
24 marca 2013 roku, w Niedzielę Palmową w ramach VI Misterium Pasyjnego zabrzmi „Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego. Dzieło wykonają Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CHAPS) oraz Baltic Neopolis Orchestra. Całość poprowadzi Szymon Wyrzykowski.Jako soliści wystąpią:
Piotr Łykowski – kontratenor
Andrzej Klepacki - tenor
Adam Kuliś – baryton
Andrzej Oryl – recytator
„Via Crucis. Droga krzyżowa trzeciego tysiąclecia”
„Trwający ok. 60 minut utwór, zbudowany jest z siedemnastu części. Pierwszą stanowi prolog ze słowami Via Crucis. Po prologu następują kolejne stacje (I-XV), a ostatnią częścią utworu jest coda Christus vincit. Założeniem formalnym kompozycji był jej nieustanny rozwój i osiągnięcie kulminacji muzycznej (formalnej) w punktach kulminacyjnych przebiegu dramatu (w Stacjach X – obnażenia Chrystusa z szat, XI – ukrzyżowania oraz w Stacji XV – Zmartwychwstania). Ponieważ śmierć jest narodzeniem do nowego życia, punkt wyjścia powinien łączyć się z punktem finalnym (celem). Stąd formę utworu można percypować jako 60-minutowe rondo z refrenami i kupletami.
Z różnych względów przyjąłem pewną oszczędność, zarówno w warstwie dźwiękowej i rytmicznej, jak również w obsadzie wykonawczej. Grupa instrumentów dętych drewnianych to tylko cztery osoby, lecz 11 instrumentów. Wszyscy instrumentaliści grający na instrumentach dętych (z wyjątkiem fletu), grają również na 11 okarynach (wyłącznie w stacji XII). W grupie instrumentów perkusyjnych znalazły się m.in. dzwonki mszalne w stacji XV. W tej stacji występują także organy, które w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę milczą podczas liturgii Triduum Paschalnego.” (Paweł Łukaszewski)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.