Aktualności
Weekend z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE
2013-03-21
Od piątku 22 marca br. w NINATECE (ninateka.pl) zostaną zaprezentowane i przypomniane utwory Pawła Mykietyna, rozmowy z kompozytorem, a także reportaże – w tym relacja z prób do prapremierowego wykonania Wax Music. W ramach Weekendu z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE będzie można posłuchać i obejrzeć wyjątkowe wykonania utworów kompozytora. W tym mini-przeglądzie dostrzec można różnorodność, zmienne fascynacje, ciągłe eksperymenty, poszukiwania, które podejmuje Mykietyn w każdym kolejnym dziele.Materiały, jakie zostaną udostępnione, to m.in. wczesny utwór kompozytora ...choć doleciał Dedal.... Paweł Mykietyn napisał to trio w 1990 roku dla zespołu, w którym sam występował jako klarnecista.
3 for 13 to utwór dedykowany Andrzejowi Chłopeckiemu. Nazwa odzwierciedla strukturę utworu – składa się on bowiem z 3 części przeznaczonych dla 13 wykonawców.
Z płyty speechless song pochodzą Sonety Szekspira, a także Ładnienie, w którym kompozytor wykorzystuje tekst Marcina Świetlickiego. Ładnienie powstało z myślą o głosie barytonowym, klawesynie w stroju mikrotonowym i kwartecie smyczkowym, w którym drugie skrzypce oraz wiolonczela przestrojone są o ćwierć tonu w stosunku do pozostałych smyczków. Ostatni utwór z płyty, Sonata, zadedykowany został znakomitemu wiolonczeliście – Andrzejowi Bauerowi.
Tradycyjne instrumenty naśladujące brzmienia perkusji, beaty i synkopy, Jadwigę Rappé rapującą miejską poezję aktora młodego pokolenia Mateusza Kościukiewicza – to wszystko będzie można usłyszeć
w III Symfonii, która powstała na zamówienie NInA z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Symfonii można posłuchać w wykonaniu Jadwigi Rappé oraz doskonałej orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia.
Udostępniona zostanie również Pasja według świętego Marka. Mykietynowska Pasja, choć opowiada historię ostatnich godzin życia Chrystusa opisaną przez ewangelistę Marka, choć przywołuje prorocze zdania z księgi Izajasza, właściwie nie jest dziełem religijnym. (…) łkanie i wycie z bólu, z rozkoszy, wyraziste, zawstydzające, jest najbardziej wstrząsającym doświadczeniem utworu – zarazem kluczem do jego zrozumienia. To wtedy ostatecznie przekonujemy się, że cierpiący Chrystus i Jego męka są tylko pretekstem do opowieści o losie człowieka, nie Boga-Zbawcy, lecz człowieka na ziemi. (Ewa Szczecińska, Obywatel Chrystus, dwutygodnik.com).
Polecamy również krótkie rozmowy o twórczości Pawła Mykietyna, komentarze kompozytora oraz reportaż Cezarego Ciszewskiego (Miasta w Komie) z prób do prapremiery najnowszego dzieła Mykietyna – Wax Music.
Wszystkie wyżej wymienione materiały zostaną na stałe udostępnione w NINATECE (ninateka.pl).
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.