Aktualności
Lutosławski dla dzieci w Poznaniu i Kielcach
2013-05-27
6 czerwca w Poznaniu, a 10 czerwca w Kielcach odbędą się koncerty z muzyką dziecięcą Witolda Lutosławskiego. Utwory wykona Dorota Miśkiewicz z zespołem Kwadrofonik.W programie koncertów znajdują się utwory Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima: „Taniec", „Rok i bieda", „Kotek", „Idzie Grześ", „Rzeczka", „Ptasie plotki", „Spóźniony słowik", „O Panu Tralalińskim", „Warzywa", „Trudny rachunek".
Istotą projektu jest – jak podają organizatorzy - nie tylko zrealizowanie koncertu z piosenkami Witolda Lutosławskiego, ale także przekazanie wiedzy o kompozytorze i jego twórczości. Pomogą w tym atrakcyjne artystycznie wizualizacje związane z biografią kompozytora i treścią piosenek, zrealizowane przez wybitną artystkę multimedialną młodego pokolenia Jagodę Chalcińską (VJ Jago) oraz oryginalny zespół wykonawczy, który przygotuje własne aranżacje piosenek. W programie obok piosenek znanych, pojawią się także dwie mniej znane, przechowywane dotąd w Archiwum Fundacji Paula Sachera w Bazylei (wydane już wkrótce w Polsce przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne).
Koncertowi towarzyszy internetowy komponent edukacyjny zamieszczony na stronie internetowej 19. Biennale Sztuki dla Dziecka www.biennaledladziecka.pl, zawierający materiały poświęcone kompozytorowi przeznaczone dla dzieci i nauczycieli.
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Lutosławski dla dzieci
Poznań, Centrum Kultury Zamek
06.06.2013, godz.17:30
Kielce, Filharmonia Świętokrzyska
10.06.2013, godz.11.00
Wykonawcy:
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Kwadrofonik : Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik -fortepian, Magdalena Kordylasińska - perkusja, Miłosz Pękala - perkusja
Jagoda Chalcińska (Jago VJ) – wizualizacje, wideo live
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Lutosławski 2013 promesa".
Najczęściej czytane:
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!