Aktualności
Kilka kroków do Lutosławskiego - prezentacje choreograficzne podczas projektu LUTOSFERY
2013-09-17
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, FUNDACJA f.o.r.t.e. oraz Fundacja Burdąg zaprosiły młodych choreografów do wzięcia udziału w projekcie, którego celem było stworzenie miniatury choreograficznej zainspirowanej i wykonanej do jednego z wybranych utworów Witolda Lutosławskiego. Celem głównym było oczywiście uczczenie rocznicy urodzin wybitnego kompozytora poprzez działania artystyczne zainspirowane jego muzyką. Projekt rozpoczął się od otwartego naboru (do którego zgłosiło się 24 młodych artystów) i audycji, podczas której wybrano siedmiu choreografów. Zadaniem, które zostało postawione przed twórcami było znalezienie nowej, oryginalnej relacji między muzyką a ruchem. W sierpniu odbyły się w Burdągu na Mazurach tygodniowe warsztaty poświęcone badaniu związku pomiędzy muzyką i tańcem w kontekście współczesnej choreografii prowadzone przez Marię Stokłosę. Warsztaty te stanowiły punkt wyjścia do indywidualnej pracy.W niedzielę 15 września o godz. 20.00 w Sali Laboratorium CSW - Zamku Ujazdowskiego w Warszawie podczas serii wydarzeń muzycznych „LUTOSFERY“ zaprezentowane zostaną etiudy choreograficzne, będące efektem dotychczasowych działań: Przemka Kamińskiego, Macieja Kuźmińskiego, Weroniki Pelczyńskiej, Magdaleny Przybysz, Michała Ratajskiego, Pawła Sakowicza i Uli Zerek. W partiach tanecznych wystąpią: Adrian Bartczak, Barbara Bujakowska, Przemek Kamiński, Maciej Kuźmiński, Sara Kozłowska, Weronika Pelczyńska, Maciej Rumian, Paweł Sakowicz, Ula Zerek.
Bilety: 10zł.
Autor pomysłu i koncepcja artystyczna LUTOSFER: Justyna Rekść-Raubo
Organizacja: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Fundacja f.o.r.t.e.
Współpraca organizacyjna:
Instytut Tańca i Muzyki, Agencja AUKSO, Agencja enterMezzo, Fundacja „Burdąg“
Partner: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Dofinansowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!