Aktualności
Kilka kroków do Lutosławskiego - prezentacje choreograficzne podczas projektu LUTOSFERY
2013-09-17
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, FUNDACJA f.o.r.t.e. oraz Fundacja Burdąg zaprosiły młodych choreografów do wzięcia udziału w projekcie, którego celem było stworzenie miniatury choreograficznej zainspirowanej i wykonanej do jednego z wybranych utworów Witolda Lutosławskiego. Celem głównym było oczywiście uczczenie rocznicy urodzin wybitnego kompozytora poprzez działania artystyczne zainspirowane jego muzyką. Projekt rozpoczął się od otwartego naboru (do którego zgłosiło się 24 młodych artystów) i audycji, podczas której wybrano siedmiu choreografów. Zadaniem, które zostało postawione przed twórcami było znalezienie nowej, oryginalnej relacji między muzyką a ruchem. W sierpniu odbyły się w Burdągu na Mazurach tygodniowe warsztaty poświęcone badaniu związku pomiędzy muzyką i tańcem w kontekście współczesnej choreografii prowadzone przez Marię Stokłosę. Warsztaty te stanowiły punkt wyjścia do indywidualnej pracy.W niedzielę 15 września o godz. 20.00 w Sali Laboratorium CSW - Zamku Ujazdowskiego w Warszawie podczas serii wydarzeń muzycznych „LUTOSFERY“ zaprezentowane zostaną etiudy choreograficzne, będące efektem dotychczasowych działań: Przemka Kamińskiego, Macieja Kuźmińskiego, Weroniki Pelczyńskiej, Magdaleny Przybysz, Michała Ratajskiego, Pawła Sakowicza i Uli Zerek. W partiach tanecznych wystąpią: Adrian Bartczak, Barbara Bujakowska, Przemek Kamiński, Maciej Kuźmiński, Sara Kozłowska, Weronika Pelczyńska, Maciej Rumian, Paweł Sakowicz, Ula Zerek.
Bilety: 10zł.
Autor pomysłu i koncepcja artystyczna LUTOSFER: Justyna Rekść-Raubo
Organizacja: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Fundacja f.o.r.t.e.
Współpraca organizacyjna:
Instytut Tańca i Muzyki, Agencja AUKSO, Agencja enterMezzo, Fundacja „Burdąg“
Partner: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Dofinansowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.