PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Krystian Zimerman gra Witolda Lutosławskiego

2013-09-19
Krystian Zimerman, światowej sławy pianista, przyjedzie do Polski na jeden koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Koncert odbędzie się 22 września 2013 w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artysta wykona Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego z okazji 100-lecia urodzin kompozytora, dokładnie 25 lat po polskim prawykonaniu utworu. Krystian Zimerman należy do grona najwybitniejszych światowych pianistów i jego kariera trwa nieprzerwanie od zwycięstwa na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im F. Chopina w Warszawie w 1975 roku. Od kilku miesięcy artysta występuje z Koncertem Lutosławskiego ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami na świecie, m. in. w Londynie, Paryżu i Berlinie. Mówił wtedy o tym utworze: Tekst jest ten sam, muzyka ta sama, a ja widzę tyle detali, których wtedy nie zauważyłem. Może dlatego, że człowiek był w środku tego wszystkiego. Mówi się zawsze, że muzyka jest odzwierciedleniem duszy - rzeczywiście tak jest. Teraz słyszy się te wszystkie napięcia lat osiemdziesiątych; stan wojenny, to wszystko, co się działo później, upadek, praktyczne rozłożenie się naszego państwa aż do roku 1988 roku i całkowitej zmiany systemu w roku 1989. Koncert jest odzwierciedleniem tego całego okresu. Jest niesamowicie dramatyczny, niesamowicie smutny, pełen niewiarygodnej energii. Coś, czego wcześniej nie czułem tak wyraźnie (wywiad dla RMF Classic, styczeń 2013).

Warszawski koncert jest jedynym w Polsce występem Zimermana w ramach światowego tournee z utworem Lutosławskiego. Odbędzie się 22 września o godz. 19.30 z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W drugiej części koncertu zostanie wykonana III Symfonia Witolda Lutosławskiego. Będzie to powtórzenie programu sprzed 25 lat, podczas którego jeszcze pod dyrygencką batutą samego Lutosławskiego, zaprezentowane zostały na Warszawskiej Jesieni właśnie obie te kompozycje z udziałem Zimermana, dla którego Koncert fortepianowy został napisany. I tak jak 25 lat temu po koncercie odbędzie się otwarte spotkanie artystów z publicznością.

Koncert odbędzie się w ramach 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorami koncertu są: Związek Kompozytorów Polskich,  Filharmonia Narodowa w Warszawie i Instytut Muzyki i Tańca. Rozmowy z artystą prowadzone były do wielu miesięcy. Bardzo się cieszę, że Krystian Zimerman przyjął nasze zaproszenie na ten jedyny koncert w Polsce – powiedział Andrzej Kosowski, pełnomocnik Ministra ds. Roku Lutosławskiego. – Osobiste rozmowy prowadziliśmy z nim od styczniowego koncertu w Londynie, na którym artysta fenomenalnie wykonał dla wielotysięcznej publiczności Koncert fortepianowy Lutosławskiego z udziałem Philharmonia Orchestra i Esa Pekki-Salonena. W Roku Lutosławskiego nie może zabraknąć w Polsce tego wybitnego Artysty.


Tadeusz Wielecki
Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

Wojciech Nowak
Zastępca Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Narodowej

Andrzej Kosowski
Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.