Aktualności
75. edycja Lucerne Festival im Sommer
2013-10-14
W dniach 16.08.-15.09.2013 roku miała miejsce jubileuszowa, 75. edycja Lucerne Festival im Sommer. Na to jedno z najważniejszych światowych wydarzeń muzycznych poświęconych muzyce klasycznej każdego roku przybywa ok. 120 tys. melomanów z całego świata. Z kolei w listopadzie 2013 (16.11-24.11.) odbędzie się Lucerne Festival am Piano W ramach festiwalu odbywa się ok. 100 koncertów, w tym kilkadziesiąt symfonicznych; występują słynni wykonawcy, orkiestry i dyrygenci, jak Daniel Barenboim, Riccardo Chailly, Mariss Jansons, Simon Rattle. Od 2003 roku festiwal otwiera Lucerne Festival Orchestra pod dyrekcją Claudia Abbado.Historię festiwalu rozpoczął 25 sierpnia 1938 roku występ Artura Toscaniniego z elitarną orkiestrą, sformowaną z wybitnych muzyków z różnych zespołów (m.in. Orchestre de la Suisse Romande, Bush Quartet) w parku willi Ryszarda Wagnera w Tribschen k. Lucerny. Ponieważ wielu artystów, jak Bruno Walter i Fritz Busch, nie godziło się na udział w festiwalach na terenie hitlerowskich Niemczech i Austrii, festiwal przeniesiono do neutralnej Szwajcarii.
Obecnie Lucerne Festival ma każdego roku trzy odsłony - w okresie wielkanocnym (od 1988 roku), skupioną wokół muzyki sakralnej, na przełomie sierpnia i września (od 2003) i w listopadzie - festiwal pianistyczny (od 1998). W 2004 P. Boulez zainicjował powstanie Lucerne Festival Academy, w ramach której młodzi utalentowani muzycy praktykują wykonawstwo muzyki współczesnej.
Tegoroczny festiwal letni, odbywający się 100 lat po prapremierze Święta wiosny Strawińskiego, która wywołała największy chyba skandal w historii muzyki, Claudio Abbado i orkiestra festiwalowa skupili się wokół twórców i dzieł, kojarzących się z radykalnymi zmianami w dziedzinie muzyki, ale także politycznymi, kulturalnymi, społecznymi, m.in. Carla Gesulda da Venosa, Beethovena, Berlioza, Szostakowicza, generalnie wokół tematu „Rewolucja” (rok 2012 poświęcony był tematyce wiary). Na koncernie inauguracyjnym zaprezentowano m.in. Uwerturę tragiczną Brahmsa i III Symfonię „Eroica” Beethovena, na jednym z koncertów Symfonię „Niedokończoną” Schuberta i IX Symfonię Brucknera. Z okazji przypadającej w tym roku 200. rocznicy urodzin Wagnera Jonathan Nott z Bamberger Symphoniker i wybitni soliści wykonali "Pierścień Nibelunga" (częściowo pisany przez kompozytora w Tribschen).
Warto wspomnieć o towarzyszącemu festiwalowi projekcie ARK NOVA w mieście Matsushima. Isozaki Arata i Anish Kapoor, mając w pamięci tsunami w 2011 roku, skonstruowali balonową salę koncertową na 500 miejsc, którą można przewieźć w rejony spustoszone przez katastrofy. Wykorzystali drewno cedrów rosnących wokół japońskiej świątyni Zuigan-ji, zniszczonych przez tsunami. W balonie koncertowym odbywały się koncerty pod patronatem festiwalu w Lucernie.
W listopadzie 2013 (16.11-24.11.) odbędzie się Lucerne Festival am Piano. Wystąpi m.in. Jewgienij Kissin, Grigorij Sokołow, Maurizio Pollini, Gabriela Montero, Fazil Say, Momo Kodama, a także Tomo Keller I Murray Perahia z Academy of St Martin in the Fields (utwory W.A. Mozarta i J. Haydna).
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.