Aktualności
75. edycja Lucerne Festival im Sommer
2013-10-14
W dniach 16.08.-15.09.2013 roku miała miejsce jubileuszowa, 75. edycja Lucerne Festival im Sommer. Na to jedno z najważniejszych światowych wydarzeń muzycznych poświęconych muzyce klasycznej każdego roku przybywa ok. 120 tys. melomanów z całego świata. Z kolei w listopadzie 2013 (16.11-24.11.) odbędzie się Lucerne Festival am Piano W ramach festiwalu odbywa się ok. 100 koncertów, w tym kilkadziesiąt symfonicznych; występują słynni wykonawcy, orkiestry i dyrygenci, jak Daniel Barenboim, Riccardo Chailly, Mariss Jansons, Simon Rattle. Od 2003 roku festiwal otwiera Lucerne Festival Orchestra pod dyrekcją Claudia Abbado.Historię festiwalu rozpoczął 25 sierpnia 1938 roku występ Artura Toscaniniego z elitarną orkiestrą, sformowaną z wybitnych muzyków z różnych zespołów (m.in. Orchestre de la Suisse Romande, Bush Quartet) w parku willi Ryszarda Wagnera w Tribschen k. Lucerny. Ponieważ wielu artystów, jak Bruno Walter i Fritz Busch, nie godziło się na udział w festiwalach na terenie hitlerowskich Niemczech i Austrii, festiwal przeniesiono do neutralnej Szwajcarii.
Obecnie Lucerne Festival ma każdego roku trzy odsłony - w okresie wielkanocnym (od 1988 roku), skupioną wokół muzyki sakralnej, na przełomie sierpnia i września (od 2003) i w listopadzie - festiwal pianistyczny (od 1998). W 2004 P. Boulez zainicjował powstanie Lucerne Festival Academy, w ramach której młodzi utalentowani muzycy praktykują wykonawstwo muzyki współczesnej.
Tegoroczny festiwal letni, odbywający się 100 lat po prapremierze Święta wiosny Strawińskiego, która wywołała największy chyba skandal w historii muzyki, Claudio Abbado i orkiestra festiwalowa skupili się wokół twórców i dzieł, kojarzących się z radykalnymi zmianami w dziedzinie muzyki, ale także politycznymi, kulturalnymi, społecznymi, m.in. Carla Gesulda da Venosa, Beethovena, Berlioza, Szostakowicza, generalnie wokół tematu „Rewolucja” (rok 2012 poświęcony był tematyce wiary). Na koncernie inauguracyjnym zaprezentowano m.in. Uwerturę tragiczną Brahmsa i III Symfonię „Eroica” Beethovena, na jednym z koncertów Symfonię „Niedokończoną” Schuberta i IX Symfonię Brucknera. Z okazji przypadającej w tym roku 200. rocznicy urodzin Wagnera Jonathan Nott z Bamberger Symphoniker i wybitni soliści wykonali "Pierścień Nibelunga" (częściowo pisany przez kompozytora w Tribschen).
Warto wspomnieć o towarzyszącemu festiwalowi projekcie ARK NOVA w mieście Matsushima. Isozaki Arata i Anish Kapoor, mając w pamięci tsunami w 2011 roku, skonstruowali balonową salę koncertową na 500 miejsc, którą można przewieźć w rejony spustoszone przez katastrofy. Wykorzystali drewno cedrów rosnących wokół japońskiej świątyni Zuigan-ji, zniszczonych przez tsunami. W balonie koncertowym odbywały się koncerty pod patronatem festiwalu w Lucernie.
W listopadzie 2013 (16.11-24.11.) odbędzie się Lucerne Festival am Piano. Wystąpi m.in. Jewgienij Kissin, Grigorij Sokołow, Maurizio Pollini, Gabriela Montero, Fazil Say, Momo Kodama, a także Tomo Keller I Murray Perahia z Academy of St Martin in the Fields (utwory W.A. Mozarta i J. Haydna).
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.