Aktualności
75. edycja Lucerne Festival im Sommer
2013-10-14
W dniach 16.08.-15.09.2013 roku miała miejsce jubileuszowa, 75. edycja Lucerne Festival im Sommer. Na to jedno z najważniejszych światowych wydarzeń muzycznych poświęconych muzyce klasycznej każdego roku przybywa ok. 120 tys. melomanów z całego świata. Z kolei w listopadzie 2013 (16.11-24.11.) odbędzie się Lucerne Festival am Piano W ramach festiwalu odbywa się ok. 100 koncertów, w tym kilkadziesiąt symfonicznych; występują słynni wykonawcy, orkiestry i dyrygenci, jak Daniel Barenboim, Riccardo Chailly, Mariss Jansons, Simon Rattle. Od 2003 roku festiwal otwiera Lucerne Festival Orchestra pod dyrekcją Claudia Abbado.Historię festiwalu rozpoczął 25 sierpnia 1938 roku występ Artura Toscaniniego z elitarną orkiestrą, sformowaną z wybitnych muzyków z różnych zespołów (m.in. Orchestre de la Suisse Romande, Bush Quartet) w parku willi Ryszarda Wagnera w Tribschen k. Lucerny. Ponieważ wielu artystów, jak Bruno Walter i Fritz Busch, nie godziło się na udział w festiwalach na terenie hitlerowskich Niemczech i Austrii, festiwal przeniesiono do neutralnej Szwajcarii.
Obecnie Lucerne Festival ma każdego roku trzy odsłony - w okresie wielkanocnym (od 1988 roku), skupioną wokół muzyki sakralnej, na przełomie sierpnia i września (od 2003) i w listopadzie - festiwal pianistyczny (od 1998). W 2004 P. Boulez zainicjował powstanie Lucerne Festival Academy, w ramach której młodzi utalentowani muzycy praktykują wykonawstwo muzyki współczesnej.
Tegoroczny festiwal letni, odbywający się 100 lat po prapremierze Święta wiosny Strawińskiego, która wywołała największy chyba skandal w historii muzyki, Claudio Abbado i orkiestra festiwalowa skupili się wokół twórców i dzieł, kojarzących się z radykalnymi zmianami w dziedzinie muzyki, ale także politycznymi, kulturalnymi, społecznymi, m.in. Carla Gesulda da Venosa, Beethovena, Berlioza, Szostakowicza, generalnie wokół tematu „Rewolucja” (rok 2012 poświęcony był tematyce wiary). Na koncernie inauguracyjnym zaprezentowano m.in. Uwerturę tragiczną Brahmsa i III Symfonię „Eroica” Beethovena, na jednym z koncertów Symfonię „Niedokończoną” Schuberta i IX Symfonię Brucknera. Z okazji przypadającej w tym roku 200. rocznicy urodzin Wagnera Jonathan Nott z Bamberger Symphoniker i wybitni soliści wykonali "Pierścień Nibelunga" (częściowo pisany przez kompozytora w Tribschen).
Warto wspomnieć o towarzyszącemu festiwalowi projekcie ARK NOVA w mieście Matsushima. Isozaki Arata i Anish Kapoor, mając w pamięci tsunami w 2011 roku, skonstruowali balonową salę koncertową na 500 miejsc, którą można przewieźć w rejony spustoszone przez katastrofy. Wykorzystali drewno cedrów rosnących wokół japońskiej świątyni Zuigan-ji, zniszczonych przez tsunami. W balonie koncertowym odbywały się koncerty pod patronatem festiwalu w Lucernie.
W listopadzie 2013 (16.11-24.11.) odbędzie się Lucerne Festival am Piano. Wystąpi m.in. Jewgienij Kissin, Grigorij Sokołow, Maurizio Pollini, Gabriela Montero, Fazil Say, Momo Kodama, a także Tomo Keller I Murray Perahia z Academy of St Martin in the Fields (utwory W.A. Mozarta i J. Haydna).
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.