Aktualności
Alkagran 2014 - ósma edycja Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego
2014-01-08
W dniach 29 września – 2 października w Czechowicach-Dziedzicach oraz w Bielsku-Białej odbędzie się po raz ósmy Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran”. Od 2014 roku organizowane w ramach Jesiennego Festiwalu Muzycznego „Alkagran” konkursy akordeonowe zmieniają swoją nazwę z Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego i Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego na Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran”. W związku z tym, że odbyły się cztery konkursy ogólnopolskie i trzy międzynarodowe, organizatorzy podjęli decyzję o nadaniu konkursowi odbywającemu się w 2014 roku numeru VIII nadając mu nazwę VIII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran 2014”.REGULAMIN KONKURSU
1. Miejsce Konkursu
Czechowice-Dziedzice (rodzinne miasto Andrzeja Krzanowskiego).
Konkurs odbędzie się w ramach XXII Jesiennego Festiwalu Muzycznego „Alkagran'2014" w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach, ul. Niepodległości 42 oraz w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej, ul. Wyspiańskiego 5a (koncert laureatów konkursu).
2. Organizatorzy Konkursu
Urząd Miejski Czechowice-Dziedzice
Miejski Dom Kultury w Czechowicach-Dziedzicach
Mała Akademia Muzyki w Czechowicach-Dziedzicach
Współorganizatorzy
Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A. w Krakowie
Stowarzyszenie Akordeonistów Polskich
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej
3. Opis i przebieg Konkursu
Konkurs ma formułę otwartą i jest skierowany do akordeonistów wszystkich narodowości do 30 roku życia (urodzonych nie wcześniej niż w roku 1984).
Konkurs rozegrany zostanie w kategorii solistycznej i kameralnej (zespoły akordeonowe).
Przesłuchania w Kategorii solistycznej będą dwuetapowe. O liczbie zakwalifikowanych uczestników do II etapu zadecyduje jury po przesłuchaniu I etapu.
Przesłuchania w kategorii kameralnej są jednoetapowe.
KATEGORIA SOLISTYCZNA
I Etap: 29 – 30 września 2014 r.
W wypadku liczby zakwalifikowanych uczestników mniejszej niż 12, przesłuchania I etapu rozpoczną się w dniu 30 września.
II Etap: 1 października 2014 r.
Ogłoszenie wyników Konkursu: 2 października 2014 r.
KATEGORIA KAMERALNA (ZESPOŁY AKORDEONOWE)
2 października 2014 r.
KONCERT LAUREATÓW KONKURSU, wręczenie nagród i dyplomów: 2 października 2014 r., godz. 18.00, Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej.
Uczestnik Konkursu może występować w obu kategoriach oraz w kilku zespołach.
Laureaci pierwszej nagrody poprzednich edycji Konkursu im. A. Krzanowskiego mogą zgłosić swój udział tylko pod warunkiem zmiany kategorii konkursowej lub w innej konfiguracji zespołu kameralnego.
4. Kolejność prezentacji konkursowych
Uczestnicy Kategorii solistycznej będą występować w kolejności alfabetycznej. Losowanie litery rozpoczynającej odbędzie się w terminie wcześniejszym (do 31 lipca 2014), o czym uczestnicy zostaną powiadomieni na stronie internetowej konkursu w dziale harmonogram przesłuchań. Losowanie litery rozpoczynającej II etap odbędzie się po ogłoszeniu wyników I etapu. Kolejność występu zespołów będzie wylosowana na koncercie wieczornym w dniu 1 października 2014.
5. Warunki uczestnictwa
Warunkiem udziału w Konkursie jest:
a) wypełnienie formularza zgłoszeniowego – Karty Uczestnictwa – na stronie www.alkagran.pl oraz załączenie fotografii (format JPG rozdzielczość minimalna 640x480 pikseli) solisty lub zespołu do dnia 30 czerwca 2014 r.,
(w kategorii kameralnej kartę uczestnictwa przesyła każdy członek zespołu)
b) uiszczenie opłaty konkursowej w wysokości :
Kategoria solistyczna
150,00 zł (lub równowartość w euro zgodnie z kursem NBP w dniu dokonania wpłaty)
Kategoria kameralna (Zespoły akordeonowe)
210,00 zł (lub równowartość w euro zgodnie z kursem NBP w dniu dokonania wpłaty) od całego zespołu (przy tytule wpłaty proszę dopisać nazwiska członków zespołu).
na konto: Miejski Dom Kultury, ING Bank Śląski S.A. Oddział w Czechowicach-Dziedzicach
Nr 84 1050 1256 1000 0001 0263 5281, tytuł wpłaty: „Konkurs akordeonowy”
do dnia 15 lipca 2014 r. (po potwierdzeniu przez organizatora zgodności nadesłanej karty uczestnictwa
z regulaminem konkursu),
Uczestnik występujący w obu kategoriach wpłaca obydwie należności.
c) przygotowanie programu konkursowego zgodnie z wymaganiami repertuarowymi,
d) podpisanie w Biurze Festiwalu przed występem konkursowym oświadczenia o akceptacji warunków konkursu ujętych w regulaminie oraz zgody na wykorzystanie i przetwarzanie danych osobowych w celach promocyjnych konkursu, zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997r. „O ochronie danych osobowych” (t.j. Dz. U.
z 2002r. Nr 101 poz.926).
Tylko osoby spełniające wymagania Regulaminu Konkursu będą dopuszczone do uczestnictwa w Konkursie.
6. Wymagania repertuarowe
KATEGORIA SOLISTYCZNA
ETAP I
1. Andrzej Krzanowski – Katedra (III Księga na akordeon, PWM, 1983, 6’)
2. Dowolny utwór o charakterze wirtuozowskim (dopuszcza się wykonanie transkrypcji).
3. Utwór kompozytora z kraju, z którego pochodzi lub który reprezentuje uczestnik (dopuszcza się również utwory skomponowane na akordeon solo z zastosowaniem technologii elektronicznych
- w tym przypadku organizatorzy zapewniają wyłącznie nagłośnienie w systemie dwukanałowym stereo).
Czas trwania etapu I: do 25 min.
ETAP II
1. Jeden lub kilka dowolnie wybranych utworów Andrzeja Krzanowskiego (poza Katedrą). Możliwy jest wybór jednej lub kilku części cyklu.
2. Program dowolny składający się z jednej lub kilku oryginalnych kompozycji na akordeon solo (dopuszcza się również utwory skomponowane na akordeon solo z zastosowaniem technologii elektronicznych - w tym przypadku organizatorzy zapewniają wyłącznie nagłośnienie w systemie dwukanałowym stereo).
Czas trwania programu etapu II: do 25 min.
Program konkursowy może zawierać tylko utwory na akordeon solo. Dopuszcza się wykonanie programu konkursowego z nut. W przypadku wykonania utworu wydanego wymagane jest posiadanie przez uczestników oryginalnego wydania prezentowanej kompozycji. Na prośbę Jurorów kandydaci zobowiązani są do przedłożenia nut wykonywanych utworów (za wyjątkiem kompozycji A. Krzanowskiego).
Wykaz wydanych utworów Andrzeja Krzanowskiego jest podany w dalszej części Regulaminu.
KATEGORIA KAMERALNA (ZESPOŁY AKORDEONOWE)
1. Andrzej Krzanowski – do wyboru jeden z następujących utworów:
Studium IV na duet akordeonowy (II Księga na akordeon, PWM, 1982, 18’)
Taniec góralski na duet akordeonowy (IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 5’)
Wiatr echo niesie po polanie na duet akordeonowy (IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 8’)
Toccata na trzy akordeony(IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 4’30’’)
Alkagran czyli Jedno miejsce na prawym brzegu Wisły na kwintet akordeonowy (V Księga na
akordeon, PWM, 1988, 12’)
Chorał na kwintet akordeonowy(IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 6’)
Nokturn, Preludium i Fuga na kwintet akordeonowy (II Księga na akordeon, PWM, 1982, 20’)
Studium V na kwintet akordeonowy (II Księga na akordeon, PWM, 1982, 10’)
Trzy utwory na kwintet akordeonowy (V Księga na akordeon, PWM, 1988, 9’30’’)
2. Program dowolny składający się z jednej lub kilku oryginalnych kompozycji na zespół akordeonowy. Dopuszcza się również utwory skomponowane na zespół akordeonowy z zastosowaniem technologii elektronicznych (w tym przypadku organizatorzy zapewniają wyłącznie nagłośnienie w systemie dwukanałowym stereo).
Czas trwania programu: do 30 min.
W przypadku wykonania utworu wydanego wymagane jest posiadanie przez uczestników oryginalnego wydania prezentowanej kompozycji. Na prośbę Jurorów kandydaci zobowiązani są do przedłożenia nut wykonywanych utworów (za wyjątkiem kompozycji A. Krzanowskiego).
7. Nagrody
KATEGORIA SOLISTYCZNA
I Nagroda 10 000 zł
II Nagroda 7 000 zł
III Nagroda 4 000 zł
KATEGORIA ZESPOŁY AKORDEONOWE
I Nagroda 7 000 zł
II Nagroda 5 000 zł
III Nagroda 3 000 zł
W przypadku ustalenia przez Jury nagród ex aequo o wysokości nagród decydują Organizatorzy Konkursu.
W przypadku nie przyznania którejkolwiek z nagród Jury zastrzega sobie prawo do przyznania nagród dodatkowych i wyróżnień. Przewidziana jest również nagroda specjalna za najlepszą interpretację kompozycji Andrzeja Krzanowskiego.
Nagrody podlegają opodatkowaniu zgodnie z aktualnymi przepisami. Laureaci Konkursu otrzymają „Dyplom Laureata”, pozostali uczestnicy „Dyplom Uczestnictwa”. Nagrodzeni uczestnicy zobowiązani są do udziału w Koncercie Laureatów.
8. Jury Konkursu
Skład Jury zostanie podany w terminie późniejszym Jury działa w oparciu o Regulamin Pracy Jury
VIII Konkursu Akordeonowego im. A. Krzanowskiego. Decyzje Jury są niepodważalne, ostateczne i nie podlegają zaskarżeniu.
9. Dokumentacja audiowizualna.
Organizatorzy Konkursu zastrzegają sobie prawo do wszelkiej rejestracji przesłuchań konkursowych oraz nieodpłatnej emisji audiowizualnej w Internecie i na antenie Radia i Telewizji, a także do wykorzystania dokumentacji fotograficznej konkursu w celach promocyjnych.
10. Koszty pobytu i wyżywienia
Uczestnicy konkursu pokrywają koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia we własnym zakresie. Laureatom kategorii solistycznej organizatorzy pokrywają koszty noclegów 1/2 i 2/3 października, laureatom kategorii kameralnej – 2/3 października.
11. Adres Konkursu
VIII Konkurs Akordeonowy im. A. Krzanowskiego
Miejski Dom Kultury
ul. Niepodległości 42
43-502 Czechowice-Dziedzice
tel/fax +48 32 215 32 85
e-mail: biuro@alkagran.pl
12. Informacje
Wszelkich informacji na temat konkursu udzielają:
- w sprawach programowych Grażyna Krzanowska, tel. 502 36 00 44 oraz Jagna Krzanowska, tel. 535 99 50 44
e-mail: alkagran@op.pl
- w sprawach organizacyjnych Sekretariat Miejskiego Domu Kultury tel./fax 0 32 215 32 85,
e-mail: biuro@alkagran.pl
www.alkagran.pl
UTWORY NA AKORDEON SOLO ANDRZEJA KRZANOWSKIEGO
OPUBLIKOWANE PRZEZ POLSKIE WYDAWNICTWO MUZYCZNE W KRAKOWIE
I KSIĘGA na akordeon
Fuga - Fantazja nr 2 (6')
Kanon (1'20’’)
Preludium (2'30’’)
Sonata (12')
Studium II (14'30’’)
Studium III (15')
III KSIĘGA na akordeon
Chorał (5'30’’)
Cztery bagatele (6')
Kanon (3')
Katedra (6')
Nokturn i scherzo (5')
Oda (4'30’’)
Sonata di concerto (9'30’’)
Sonatina (11')
Taniec (2'30’’)
Tryptyk (10')
Trzy medytacje (22')
IV KSIĘGA na akordeon
Impresje zimowe (13'30’’)
V KSIĘGA na akordeon
Adagio (2'30’’)
Capriccio (6'30’’)
Impresje wiosenne (5')
VI KSIĘGA na akordeon
Impresje jesienne (na amplifikowany akordeon basowy) (9')
Larghetto (3')
Niech żyje i wzrasta (Preludium) (2')
Relief I (7')
Relief II (japoński) (5')
Relief VI (na amplifikowany akordeon basowy) (13')
***
Divertimento (10')
Rapsodia (współautor Grażyna Krzanowska) (4'10’’)
Sonata breve (współautor Grażyna Krzanowska) (6'30’’)
II Sonatina (9'30’’)
II Sonata (14’)
***
Utwory są do nabycia tutaj.
UTWORY OPUBLIKOWANE PRZEZ INNE WYDAWNICTWA
Cztery nowele (7'30’’) - Opera Tres, Madryt
Trzy etiudy (5') - Berben Edition, Ancona
Gakkaj, utwory dla dzieci (11') - Agencja Autorska Warszawa
Kalangra, utwory dla dzieci (19') - Agencja Autorska Warszawa
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.