Aktualności
Koncert uczniowski w Sali Kameralnej PWM
2014-01-20
18 stycznia w Sali Kameralnej PWM w Warszawie (Fredry 8) odbył się koncert uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Licznie zgromadzona publiczność mogła wysłuchać wielu wspaniale wykonanych utworów m.in. Romualda Twardowskiego, Wojciecha Kilara, Pawła Łukaszewskiego i Mirosława Gąsieńca. Repertuar koncertu:fortepian
• R. Twardowski, "Mały wirtuoz": Wesoła zabawa
• M. Gąsieniec, "Zbiór tańców": Barkarola, Bolero, Gawot
• J. Garścia, "Graj ze mną na 4 ręce", z. 2: Uciekła mi przepióreczka w proso, Ty pójdziesz górą
• W. Kilar, Temat z filmu ,,Pianista”
• Różni, Na polską nutę: W. Lutosławski: Pastereczka, Panie Michale
akordeon B.K. Przybylski, Bajki
skrzypce
• H.M. Górecki, Trzy małe utworki na skrzypce i fortepian
• G. Bacewicz, Łatwe duety na tematy ludowe: Kołysanka, Krakowiak
• P. Wójtowicz, Magiczne drzewo czyli szurubuki na troje skrzypiec: Jedziemy na obóz, Sen tatusia
• D. Obijalska, P. Wawruk, Skrzypiące nutki: Tańczące śnieżynki, Przedostatni dyliżans, Jesień w Pekinie
• J. Garścia, J. Stasica, 10 łatwych utworów na skrzypce i fortepian: 6 wariacji na temat ,,Panie Janie”, Krakowiak
wiolonczela
• P. Łukaszewski, Małe concertina na wiolonczelę i fortepian: Małe concertino nr 1
• Bauer, Wycinanka góralska na 2 wiolonczele
flet
• J. Reeman, Jazzy flute: Letni wieczór, Pijany żeglarz, Dzień dobry
klarnet
• Brzozowski, Ty też możesz grać! na klarnet B lub C z fortepianem: Zajęcza polka
gitara
• K. Lipski, Gitara klasyczna: Passacaglia, Preludium
• J. Powroźniak, Łatwe utwory dawnych mistrzów
zespół kameralny
• A. Kreiner-Bogdańska, Kolędy na zespół instrumentalny (skrzypce, trąbka/saksofon, perkusja i fortepian)
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.