Aktualności
Zakończenie Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej
2014-01-23
25 stycznia 2013 roku koncertem z gościnnym udziałem Anne-Sophie Mutter Filharmonia Narodowa zainaugurowała obchody setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Rok później – 25 stycznia 2014, czyli w 101. rocznicę urodzin kompozytora – odbędzie się koncert zamykający obchody jubileuszu w Filharmonii. Finałowe koncerty (24 i 25 stycznia) poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii, maestro Jacek Kaspszyk. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Wariacje na temat Haydna i III Symfonię F-dur Johannesa Brahmsa oraz Koncert na trąbkę i orkiestrę Josepha Haydna.Solistą wieczoru będzie wybitny węgierski trębacz Gábor Boldoczki, który dzięki swojej niezwykłej wirtuozerii jest uznawany za jednego z najlepszych solistów swojej generacji, a niemiecki dziennik Süddeutsche Zeitung nazwał go następcą króla trąbki Maurice’a André.
Rok Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej rozpoczął się w dniu 100. rocznicy urodzin kompozytora – 25 stycznia 2013 uroczystym koncertem z udziałem światowej sławy skrzypaczki Anne-Sophie Mutter. W ciągu całego roku Filharmonia poświęciła Witoldowi Lutosławskiemu – jego muzyce i jego muzycznym fascynacjom – niemal 30 koncertów, przedstawiając około 40 dzieł Lutosławskiego (całą jego twórczość symfoniczną i znaczącą część kameralnej). Obok Anne-Sophie Mutter na koncertach tych wystąpili tak znakomici artyści jak m.in. Gidon Kremer, Krzysztof Penderecki, Ian Bostrigde, Tugan Sokhiev, Vladimir Ashkenazy, Katia i Marielle Labèque, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit.
W marcu 2013 w Filharmonii Narodowej gościła jedna najlepszych orkiestr świata – Philharmonia Orchestra z Londynu, prowadzoną przez Esa-Pekkę Salonena, a repertuar jej koncertu prawie w całości wypełniły dzieła Lutosławskiego. We wrześniu zaś – w ramach Warszawskiej Jesieni wraz z Jackiem Kaspszykiem wystąpił Krystian Zimerman.
Informacja za: filharmonia.pl
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.