Aktualności
Pożegnanie prof. Jana Ekiera
2014-08-26
Wczoraj w Kościele na Saskiej Kępie odbył się pogrzeb prof. Jana Ekiera. Profesor spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.
Profesor Jan Ekier był człowiekiem-instytucją, nietuzinkową osobowością i autorytetem. Na taki odbiór Profesora i jego działań nie miała jednak tylko wpływu sięgająca ponad 80 lat aktywność, ale nade wszystko rozległość artystycznych i naukowych zainteresowań. Przecież to nie tylko pianistyka w wymiarze koncertowym, znakomite interpretacje muzyki wielkich mistrzów, niezwykle świadome odczytywanie twórczości najnowszej. Przecież to nie tylko kompozycja - wdzięczne drobiazgi fortepianowe, z ludowym rozmachem i fantazją pisane utwory orkiestrowe. Przecież to nie tylko dydaktyka, uświadamianie młodszym źródeł i sensu pianistycznego powołania, wskazywania drogi na artystyczne szczyty. To również - z perspektywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - praca muzykologiczno-redakcyjna. Profesor Jan Ekier był pionierem polskiego edytorstwa muzycznego, jednym z wielkich, którzy współtworzyli nie tylko profil merytoryczny narodowej oficyny, ale także kładli podwaliny pod zestaw reguł wydawniczych do dziś obowiązujących. Jego opracowania muzyki dawnych mistrzów do dziś służą kolejnym pokoleniom adeptów pianistyki. A wyjątkowe opus życia Profesora, Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina odznacza się niezwykłą wiernością chopinowskiej myśli, wnikliwym uwzględnieniem historycznych kontekstów, analizą pianistycznego warsztatu i dbałością o edytorskie szczegóły.
Mało powiedzieć, że odejście Profesora Jana Ekiera to wielka strata dla środowiska muzycznego w Polsce. Mało powiedzieć, że odejście Profesora Jana Ekiera to wielka strata dla światowego środowiska muzycznego. Wobec tej smutnej okoliczności, nam pozostaje tylko dbać o jego spuściznę i w legendarnej już skromności „Ekierowej” być wiernym wartościom, które Profesor do końca wyznawał.
Cześć Jego pamięci!
[dr Daniel Cichy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne]
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.