Aktualności
Pożegnanie prof. Jana Ekiera
2014-08-26
Wczoraj w Kościele na Saskiej Kępie odbył się pogrzeb prof. Jana Ekiera. Profesor spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.
Profesor Jan Ekier był człowiekiem-instytucją, nietuzinkową osobowością i autorytetem. Na taki odbiór Profesora i jego działań nie miała jednak tylko wpływu sięgająca ponad 80 lat aktywność, ale nade wszystko rozległość artystycznych i naukowych zainteresowań. Przecież to nie tylko pianistyka w wymiarze koncertowym, znakomite interpretacje muzyki wielkich mistrzów, niezwykle świadome odczytywanie twórczości najnowszej. Przecież to nie tylko kompozycja - wdzięczne drobiazgi fortepianowe, z ludowym rozmachem i fantazją pisane utwory orkiestrowe. Przecież to nie tylko dydaktyka, uświadamianie młodszym źródeł i sensu pianistycznego powołania, wskazywania drogi na artystyczne szczyty. To również - z perspektywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - praca muzykologiczno-redakcyjna. Profesor Jan Ekier był pionierem polskiego edytorstwa muzycznego, jednym z wielkich, którzy współtworzyli nie tylko profil merytoryczny narodowej oficyny, ale także kładli podwaliny pod zestaw reguł wydawniczych do dziś obowiązujących. Jego opracowania muzyki dawnych mistrzów do dziś służą kolejnym pokoleniom adeptów pianistyki. A wyjątkowe opus życia Profesora, Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina odznacza się niezwykłą wiernością chopinowskiej myśli, wnikliwym uwzględnieniem historycznych kontekstów, analizą pianistycznego warsztatu i dbałością o edytorskie szczegóły.
Mało powiedzieć, że odejście Profesora Jana Ekiera to wielka strata dla środowiska muzycznego w Polsce. Mało powiedzieć, że odejście Profesora Jana Ekiera to wielka strata dla światowego środowiska muzycznego. Wobec tej smutnej okoliczności, nam pozostaje tylko dbać o jego spuściznę i w legendarnej już skromności „Ekierowej” być wiernym wartościom, które Profesor do końca wyznawał.
Cześć Jego pamięci!
[dr Daniel Cichy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne]
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.