Aktualności
Pożegnanie prof. Jana Ekiera
2014-08-26
Wczoraj w Kościele na Saskiej Kępie odbył się pogrzeb prof. Jana Ekiera. Profesor spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.
Profesor Jan Ekier był człowiekiem-instytucją, nietuzinkową osobowością i autorytetem. Na taki odbiór Profesora i jego działań nie miała jednak tylko wpływu sięgająca ponad 80 lat aktywność, ale nade wszystko rozległość artystycznych i naukowych zainteresowań. Przecież to nie tylko pianistyka w wymiarze koncertowym, znakomite interpretacje muzyki wielkich mistrzów, niezwykle świadome odczytywanie twórczości najnowszej. Przecież to nie tylko kompozycja - wdzięczne drobiazgi fortepianowe, z ludowym rozmachem i fantazją pisane utwory orkiestrowe. Przecież to nie tylko dydaktyka, uświadamianie młodszym źródeł i sensu pianistycznego powołania, wskazywania drogi na artystyczne szczyty. To również - z perspektywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - praca muzykologiczno-redakcyjna. Profesor Jan Ekier był pionierem polskiego edytorstwa muzycznego, jednym z wielkich, którzy współtworzyli nie tylko profil merytoryczny narodowej oficyny, ale także kładli podwaliny pod zestaw reguł wydawniczych do dziś obowiązujących. Jego opracowania muzyki dawnych mistrzów do dziś służą kolejnym pokoleniom adeptów pianistyki. A wyjątkowe opus życia Profesora, Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina odznacza się niezwykłą wiernością chopinowskiej myśli, wnikliwym uwzględnieniem historycznych kontekstów, analizą pianistycznego warsztatu i dbałością o edytorskie szczegóły.
Mało powiedzieć, że odejście Profesora Jana Ekiera to wielka strata dla środowiska muzycznego w Polsce. Mało powiedzieć, że odejście Profesora Jana Ekiera to wielka strata dla światowego środowiska muzycznego. Wobec tej smutnej okoliczności, nam pozostaje tylko dbać o jego spuściznę i w legendarnej już skromności „Ekierowej” być wiernym wartościom, które Profesor do końca wyznawał.
Cześć Jego pamięci!
[dr Daniel Cichy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne]
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.