Aktualności
GŁOSY GÓR W MUZYCE KAROLA SZYMANOWSKIEGO, HENRYKA MIKOŁAJA GÓRECKIEGO, WOJCIECHA KILARA ORAZ FOTOGRAFII MIECZYSŁAWA KARŁOWICZA
2014-11-06
Fascynacja krajobrazem, polskimi górami, ludźmi i muzyką, połączyła wielkich polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara oraz Mieczysława Karłowicza.
Głosy gór to muzyczny projekt ukazujący wpływ krajobrazu polskich gór, muzyki i tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza. Na scenie zderzą się dwa nurty muzyczne: ludowy i klasyczny, uzupełnione jazzem. Ten pierwszy inspiruje i przenika do drugiego. Jest to oryginalne spojrzenie na twórczość mistrzów. Usłyszymy nowoczesne brzmienie muzyki góralskiej i klasyczne interpretacje znanych dzieł. W koncercie usłyszymy kilka fragmentów muzycznych wybranych z twórczości trzech wybitnych kompozytorów, związanych z Tatrami i muzyką górali podhalańskich: Chopina, Szymanowskiego, Góreckiego, Kilara. Muzyce towarzyszy animacja oparta na fotografiach pochodzących z trzech autorskich albumów kompozytora Mieczysława Karłowicza udostępnionych przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie. „Zabierzemy widzów w umowną wędrówkę po polskich górach, które zafascynowały bohaterów naszego koncertu. Przewodnikiem będzie Orzeł Bielik. Pragniemy wzbudzić w międzynarodowej publiczności zainteresowanie źródłami muzyki mistrzów, a tym samym zachęcić ją do odwiedzania Polski i jej magicznych miejsc jakimi są bez wątpienia Tatry”. W projekcie biorą udział: wiodący polski pianista i wspaniały interpretator muzyki klasycznej, Janusz Olejniczak oraz 16 muzyków młodego pokolenia w tym trzon zespołu Zakopower z liderem Sebastianem Karpielem-Bułecką, Jan Smoczyński, Atom String Quartet, Jan Młynarski, Michał Barański oraz NEO String Quartet. Koncert pod batutą mistrza Jerzego Maksymiuka.
źródło: teatrwielki.pl
Koncert pod batutą Jerzego Maksymiuka odbędzie się 9 listopada 2014r. o godz. 19:00 w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej.
Idea, scenariusz: Waldemar Dąbrowski, Janusz Olejniczak, Jolanta Trykacz
Kierownictwo muzyczne: Janusz Olejniczak
Aranżacje: Jan Smoczyński
Produkcja wykonawcza i koordynacja projektu: 2T Vision Promotion sp. z o.o.
Występują:
1. Janusz Olejniczak – fortepian
2. Jan Smoczyński – instrumenty klawiszowe
3. Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki
Sebastian Karpiel Bułecka – wokal, skrzypce, dudy podhalańskie, instrumenty pasterskie
Bartłomiej Kudasik – skrzypce, altówka
Wojciech Topa – skrzypce
Józef Chyc – basy podhalańskie
4. Atom String Quartet:
Dawid Lubowicz – skrzypce
Lucjan Szaliński-Bałwas – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela
5. NEO String Quartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
Paweł Kapica – skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela
Jan Młynarski – perkusja
Michał Barański – kontrabas
Czas trwania koncertu: 90 min.
Program:
1. Tradycyjne melodie góralskie
2. Koncert fortepianowy
muz. Wojciech Kilar
3. Lulaj
muz. Fryderyk Chopin
4. Koncert fortepianowy op. 40
muz. Henryk Mikołaj Górecki
5. Tradycyjne melodie góralskie
6. Mazurek op. 50 nr 1
muz. Karol Szymanowski
7. Mazurek op. 50 nr 2
muz. Karol Szymanowski
8. Zakopane
muz. Mateusz Smoczyński
9. Orawa
muz. Wojciech Kilar
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.