PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Lutosławski i kompozytorzy Młodej Polski w Grecji

2015-02-17

23 stycznia 2015 roku w Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach (Grecja), zabrzmiały utwory Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego


Jedna z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych w Grecji – Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik - zaprezentowała na koncercie 23 stycznia 2015 roku muzykę polską. Wybór repertuaru nie był przypadkowy. Na koncert pod batutą Dariusza Mikulskiego, waltornisty i dyrygenta, złożyły się dwie kompozycje młodopolskich twórców – Bianca da Molena op. 6 Mieczysława Karłowicza i II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego z Dimitrisem Karakantasem w partii solowej oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.


Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik (TSSO)
jest jedną z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych Grecji. Obszerny repertuar obejmuje utwory od baroku po kompozycje awangardowe 21 wieku. T.S.S.O. została założona w 1959 roku przez greckiego kompozytora Solon Michaelides stając się w 1969 roku Orkiestrą Narodową. Wielu ważnych greckich muzyków było dyrektorami TSSO. Pierwszy w kolejce był jej założycielem, a następnie Georgios Thymis, Alkis Baltas, Karolosa Trikolidis, Kosmas Galileas, Konstantinos Patsalides, Leonidas Kavakos, Mikis Michaelides, Myron Michailidis i Alexandre Myrat. Dziś T.S.S.O. liczy w przybliżeniu około stu muzyków a obecnym dyrektorem artystycznym jest George Vranos.
Oprócz cotygodniowych występów muzyki symfonicznej w koncertach, TSSO obejmuje szeroki zakres działalności artystycznej, występując między innymi w produkcjach operowych i baletowych, towarzysząc filmom niemym, itp. Ponadto orkiestra zaangażowała się w szereg programów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i rodzin, promując swój cel formowania przyszłej publiczności melomanów.
Jednym z podstawowych celów T.S.S.O. jest promocja greckiego dziedzictwa muzycznego, dając wiele greckich i światowych premier. W związku z powyższym, orkiestra promuje młodych artystów, z których wiele jest znanych na greckiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Pionierska instytucja artystyczna Grecji, TSSO nagrywa dla międzynarodowych wytwórni, takich jak BIS, Naxos i EMI Classics.
Oprócz występów w miastach północnej Grecji, orkiestra podróżuje po całym kraju. Każdego roku orkiestra występuje w Sali Koncertowej Megaron w Atenach i na najważniejszych festiwalach w Grecji i za granicą (Festiwal Ateny - Odeon Heroda Attyka, Demetria, Filippi, Międzynarodowy Festiwal "Cypria" Cypru, Międzynarodowego Festiwalu "Zino Francescatti" w Marsylii , Francja, Festiwal Eklektyczna w Walencji, Hiszpania, itd)


Piątek, 23 stycznia 2015

Aristotle University Concert Hall

Dyrygent: Dariusz Mikulski
Skrzypce: Dimitris Karakantas

Program:

Mieczysław Karłowicz (1876-1909), Bianca da Molena, op.6 
Karol Szymanowski (1882-1937), II Koncert skrzypcowy, op.61 
Witold Lutoslawski (1913-1994), Koncert na orkiestrę 

K.Szymanowski, M.Karłowicz - fot. Archiwum PWM , W.Lutosławski - fot. Andrzej Zborski

Najczęściej czytane:

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.

Historia potrójnej tożsamości. Burzliwe losy Mieczysława Wajnberga

Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.

REGULAMIN KONKURSU „Zdobądź książkę »Granice niczego«”

„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.

Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.

Jazzowe przypadki Ludomira Różyckiego. Płyta Kuby Stankiewicza na nowym nośniku (LP) w sprzedaży od 10 października

Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.