Aktualności
Koncert Jubileuszowy Filharmonii Krakowskiej
2015-02-06
Dzieła najwybitniejszych twórców zabrzmią 7 lutego w Filharmonii Krakowskiej podczas wyjątkowego koncertu zorganizowanego z okazji 70-lecia istnienia tej instytucji.
Z okazji jubileuszu 70-lecia działalności Filharmonii Krakowskiej 7 lutego 2015r. o godzinie 18.00 odbędzie się uroczysty koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego - Michała Dworzyńskiego. Podczas koncertu usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, Poloneza Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego. W programie nie mogło zabraknąć także dzieła autorstwa patrona Filharmonii - Karola Szymanowskiego (III Symfonia Pieśń o nocy na tenor, chór mieszany, organy i wielką orkiestrę op. 27).
Filharmonia Krakowska powstała w czasie, gdy po latach wojennej zawieruchy nadeszła upragniona wolność, a życie powoli zaczynało wracać do normy - mówi Adam Radzikowski, prezes Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jednym z tego przejawów była restauracja aktywności kulturalnej i odbudowa instytucji muzycznych. W Krakowie, miejscu kulturze specjalnie dedykowanym, powołano do życia Filharmonię Krakowską, która trwale zmieniła muzyczny obraz miasta, regionu i kraju.
Podczas koncertu inauguracyjnego 3 lutego 1945 roku wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego dzieła najwybitniejszych kompozytorów: Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego. Program koncertu jubileuszowego nawiązuje zatem do repertuaru zaprezentowanego podczas tego pamiętnego pierwszego koncertu i w doskonały sposób scala i podsumowuje idee realizowane przez Filharmonię przez siedem dekad jej istnienia.
Serdecznie zapraszamy do udziału w tym niezwykle ważnym nie tylko dla samej Filharmonii, ale dla nas wszystkich wydarzeniu. Jak dodaje Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Historia tej instytucji pisana była przez wspaniałe postaci, wielkich dyrygentów i znakomitych artystów. Jestem pewny, że wobec tak wspaniałej tradycji, pozycja artystyczna Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego będzie wciąż rosła, czego serdecznie dyrekcji i zespołom artystycznym życzymy.
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.