Aktualności
Koncert Jubileuszowy Filharmonii Krakowskiej
2015-02-06
Dzieła najwybitniejszych twórców zabrzmią 7 lutego w Filharmonii Krakowskiej podczas wyjątkowego koncertu zorganizowanego z okazji 70-lecia istnienia tej instytucji.
Z okazji jubileuszu 70-lecia działalności Filharmonii Krakowskiej 7 lutego 2015r. o godzinie 18.00 odbędzie się uroczysty koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego - Michała Dworzyńskiego. Podczas koncertu usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, Poloneza Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego. W programie nie mogło zabraknąć także dzieła autorstwa patrona Filharmonii - Karola Szymanowskiego (III Symfonia Pieśń o nocy na tenor, chór mieszany, organy i wielką orkiestrę op. 27).
Filharmonia Krakowska powstała w czasie, gdy po latach wojennej zawieruchy nadeszła upragniona wolność, a życie powoli zaczynało wracać do normy - mówi Adam Radzikowski, prezes Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jednym z tego przejawów była restauracja aktywności kulturalnej i odbudowa instytucji muzycznych. W Krakowie, miejscu kulturze specjalnie dedykowanym, powołano do życia Filharmonię Krakowską, która trwale zmieniła muzyczny obraz miasta, regionu i kraju.
Podczas koncertu inauguracyjnego 3 lutego 1945 roku wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego dzieła najwybitniejszych kompozytorów: Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego. Program koncertu jubileuszowego nawiązuje zatem do repertuaru zaprezentowanego podczas tego pamiętnego pierwszego koncertu i w doskonały sposób scala i podsumowuje idee realizowane przez Filharmonię przez siedem dekad jej istnienia.
Serdecznie zapraszamy do udziału w tym niezwykle ważnym nie tylko dla samej Filharmonii, ale dla nas wszystkich wydarzeniu. Jak dodaje Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Historia tej instytucji pisana była przez wspaniałe postaci, wielkich dyrygentów i znakomitych artystów. Jestem pewny, że wobec tak wspaniałej tradycji, pozycja artystyczna Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego będzie wciąż rosła, czego serdecznie dyrekcji i zespołom artystycznym życzymy.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!