Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
2015-02-11
12 lutego w Filharmonii Narodowej odbył się koncert finałowy X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Jury złożone z wybitnych wiolonczelistów, do finału zakwalifikowało trzech z 41 zgłoszonych artystów, którzy reprezentowali aż 20 krajów. I miejsce ex-aequo przypadło Polakom - Zuzannie Sosnowskiej oraz Maciejowi Kułakowskiemu.
Drugie miejsce zajął Dorukhan Doruk, wiolonczelista z Turcji. I do niego powędrowała nagroda ufundowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – komplet nut i partytur utworów na wiolonczelę, wydanych przez naszą oficynę.
fot. Wojtek Moskwa
Głównym celem, jaki przyświeca temu wyjątkowemu Konkursowi jest umożliwienie młodym polskim wiolonczelistom zaprezentowania się przed wybitnymi polskimi i zagranicznymi muzykami oraz pedagogami. Uczestnicy mają szansę porównania swojej sztuki wykonawczej, nawiązania międzynarodowych kontaktów, a także gromadzenia doświadczeń i przygotowania do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie. Na arenie międzynarodowej wyróżnia go fakt, iż jest to jedyny konkurs wiolonczelowy w Europie skierowany do młodych adeptów gry na wiolonczeli, gdyż wiek uczestników ograniczono do 24 lat. Uczestnicy Konkursu mają okazję wykazania się kreatywnością i umiejętnościami. W kwestii repertuaru mogą dokonać wyboru spośród szerokiego spectrum najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych - od baroku aż do współczesności.
Więcej informacji znaleźć można na stronie Konkursu: http://www.lutoslawski-cello.art.pl
Konkurs Wiolonczelowy to nie jedyne wydarzenie ostatnich dni skupione wokół wybitnego kompozytora Witolda Lutosławskiego. Od 25 stycznia do 7 lutego 2015 odbywał się bowiem w Warszawie Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII, którego ideą było ukazanie muzyki kompozytora w szerszym kontekście. W ramach festiwalu zagrano 5 koncertów, podczas których zaprezentowano muzykę Lutosławskiego na tle arcydzieł Béli Bartóka, Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, polifonii barokowej i dzieł o tematyce II wojny światowej. Festiwal nierozerwalnie łączy się z Konkursem Wiolonczelowym - w ramach Festiwalu odbył się koncert, który jednocześnie zainaugurował X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.