Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
2015-02-11
12 lutego w Filharmonii Narodowej odbył się koncert finałowy X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Jury złożone z wybitnych wiolonczelistów, do finału zakwalifikowało trzech z 41 zgłoszonych artystów, którzy reprezentowali aż 20 krajów. I miejsce ex-aequo przypadło Polakom - Zuzannie Sosnowskiej oraz Maciejowi Kułakowskiemu.
Drugie miejsce zajął Dorukhan Doruk, wiolonczelista z Turcji. I do niego powędrowała nagroda ufundowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – komplet nut i partytur utworów na wiolonczelę, wydanych przez naszą oficynę.
fot. Wojtek Moskwa
Głównym celem, jaki przyświeca temu wyjątkowemu Konkursowi jest umożliwienie młodym polskim wiolonczelistom zaprezentowania się przed wybitnymi polskimi i zagranicznymi muzykami oraz pedagogami. Uczestnicy mają szansę porównania swojej sztuki wykonawczej, nawiązania międzynarodowych kontaktów, a także gromadzenia doświadczeń i przygotowania do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie. Na arenie międzynarodowej wyróżnia go fakt, iż jest to jedyny konkurs wiolonczelowy w Europie skierowany do młodych adeptów gry na wiolonczeli, gdyż wiek uczestników ograniczono do 24 lat. Uczestnicy Konkursu mają okazję wykazania się kreatywnością i umiejętnościami. W kwestii repertuaru mogą dokonać wyboru spośród szerokiego spectrum najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych - od baroku aż do współczesności.
Więcej informacji znaleźć można na stronie Konkursu: http://www.lutoslawski-cello.art.pl
Konkurs Wiolonczelowy to nie jedyne wydarzenie ostatnich dni skupione wokół wybitnego kompozytora Witolda Lutosławskiego. Od 25 stycznia do 7 lutego 2015 odbywał się bowiem w Warszawie Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII, którego ideą było ukazanie muzyki kompozytora w szerszym kontekście. W ramach festiwalu zagrano 5 koncertów, podczas których zaprezentowano muzykę Lutosławskiego na tle arcydzieł Béli Bartóka, Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, polifonii barokowej i dzieł o tematyce II wojny światowej. Festiwal nierozerwalnie łączy się z Konkursem Wiolonczelowym - w ramach Festiwalu odbył się koncert, który jednocześnie zainaugurował X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.