Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
2015-02-11
12 lutego w Filharmonii Narodowej odbył się koncert finałowy X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Jury złożone z wybitnych wiolonczelistów, do finału zakwalifikowało trzech z 41 zgłoszonych artystów, którzy reprezentowali aż 20 krajów. I miejsce ex-aequo przypadło Polakom - Zuzannie Sosnowskiej oraz Maciejowi Kułakowskiemu.
Drugie miejsce zajął Dorukhan Doruk, wiolonczelista z Turcji. I do niego powędrowała nagroda ufundowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – komplet nut i partytur utworów na wiolonczelę, wydanych przez naszą oficynę.
fot. Wojtek Moskwa
Głównym celem, jaki przyświeca temu wyjątkowemu Konkursowi jest umożliwienie młodym polskim wiolonczelistom zaprezentowania się przed wybitnymi polskimi i zagranicznymi muzykami oraz pedagogami. Uczestnicy mają szansę porównania swojej sztuki wykonawczej, nawiązania międzynarodowych kontaktów, a także gromadzenia doświadczeń i przygotowania do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie. Na arenie międzynarodowej wyróżnia go fakt, iż jest to jedyny konkurs wiolonczelowy w Europie skierowany do młodych adeptów gry na wiolonczeli, gdyż wiek uczestników ograniczono do 24 lat. Uczestnicy Konkursu mają okazję wykazania się kreatywnością i umiejętnościami. W kwestii repertuaru mogą dokonać wyboru spośród szerokiego spectrum najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych - od baroku aż do współczesności.
Więcej informacji znaleźć można na stronie Konkursu: http://www.lutoslawski-cello.art.pl
Konkurs Wiolonczelowy to nie jedyne wydarzenie ostatnich dni skupione wokół wybitnego kompozytora Witolda Lutosławskiego. Od 25 stycznia do 7 lutego 2015 odbywał się bowiem w Warszawie Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII, którego ideą było ukazanie muzyki kompozytora w szerszym kontekście. W ramach festiwalu zagrano 5 koncertów, podczas których zaprezentowano muzykę Lutosławskiego na tle arcydzieł Béli Bartóka, Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, polifonii barokowej i dzieł o tematyce II wojny światowej. Festiwal nierozerwalnie łączy się z Konkursem Wiolonczelowym - w ramach Festiwalu odbył się koncert, który jednocześnie zainaugurował X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego.
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.