Aktualności
Penderecki na finał 19. Festiwalu Beethovenowskiego w Warszawie
2015-04-07
Polska premiera Dies illa Krzysztofa Pendereckiego zakończyła 3 kwietnia 2015 roku 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.
Monumentalna kantata Dies illa to dzieło przeznaczone na troje solistów, trzy chóry mieszane oraz orkiestrę symfoniczną. Kompozycja powstała z okazji obchodów 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej i jest dedykowana jej ofiarom. Warstwę tekstową tworzą obszerne fragmenty średniowiecznej sekwencji Dies irae. Oprócz utworu Krzysztofa Pendereckiego na finałowym koncercie zabrzmią jeszcze Kindertotenlieder Gustawa Mahlera oraz Schicksalslied op. 54 Johannesa Brahmsa. Koncert odbył się w Filharmonii Narodowej a wśród solistów znaleźli się Johanna Rusanen, Alexandra Petersamer, Agnieszka Rehlis oraz Liudas Mikalauskas. Wystąpili także Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, które poprowadził Alexander Liebreich.
Zainaugurowany 22 marca 19. Festiwal Beethovenowski odbywał się w Warszawie, ale miał także swoje odsłony m.in. w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie i Szczecinie. Międzynarodowe grono artystów prezentowało nie tylko muzykę patrona przedsięwzięcia, ale także arcydzieła XVIII i XIX wieku oraz utwory kompozytorów XX-wiecznych i współczesnych. Do najważniejszych wydarzeń tegorocznej imprezy należały koncert Baltic Sea Youth Philharmonic pod batutą Kristjana Järviego z repertuarem twórców krajów nadbałtyckich, m.in. Carla Nielsena, Jeana Sibeliusa, Arvo Pärta i Wojciecha Kilara oraz estradowe wykonanie opery The Turn of the Screw op. 54 Benjamina Brittena w interpretacji polskich i zagranicznych artystów solistów pod batutą Łukasza Borowicza.
Mottem przyszłorocznej, jubileuszowej edycji Festiwalu Ludwiga van Beethovena będzie myśl „Beethoven i nowe drogi”. Elżbieta Penderecka - dyrektor generalna festiwalu - zapowiedziała, że w marcu 2016 roku w Warszawie rozbrzmiewać będą dzieła Beli Bartóka, Aleksandra Skriabina, Igora Strawińskiego, Dymitra Szostakowicza, Ryszarda Wagnera. Kulminacją zaś będzie wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, zaprezentowanej w 50. rocznicę powstania utworu.
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.