PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Penderecki na finał 19. Festiwalu Beethovenowskiego w Warszawie

2015-04-07

Polska premiera Dies illa Krzysztofa Pendereckiego zakończyła 3 kwietnia 2015 roku 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

Monumentalna kantata Dies illa to dzieło przeznaczone na troje solistów, trzy chóry mieszane oraz orkiestrę symfoniczną. Kompozycja powstała z okazji obchodów 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej i jest dedykowana jej ofiarom. Warstwę tekstową tworzą obszerne fragmenty średniowiecznej sekwencji Dies irae. Oprócz utworu Krzysztofa Pendereckiego na finałowym koncercie zabrzmią jeszcze Kindertotenlieder Gustawa Mahlera oraz Schicksalslied op. 54 Johannesa Brahmsa. Koncert odbył się w Filharmonii Narodowej a wśród solistów znaleźli się Johanna Rusanen, Alexandra Petersamer, Agnieszka Rehlis oraz Liudas Mikalauskas. Wystąpili także Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, które poprowadził Alexander Liebreich.

Zainaugurowany 22 marca 19. Festiwal Beethovenowski odbywał się w Warszawie, ale miał także swoje odsłony m.in. w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie i Szczecinie. Międzynarodowe grono artystów prezentowało nie tylko muzykę patrona przedsięwzięcia, ale także arcydzieła XVIII i XIX wieku oraz utwory kompozytorów XX-wiecznych i współczesnych. Do najważniejszych wydarzeń tegorocznej imprezy należały koncert Baltic Sea Youth Philharmonic pod batutą Kristjana Järviego z repertuarem twórców krajów nadbałtyckich, m.in. Carla Nielsena, Jeana Sibeliusa, Arvo Pärta i Wojciecha Kilara oraz estradowe wykonanie opery The Turn of the Screw op. 54 Benjamina Brittena w interpretacji polskich i zagranicznych artystów solistów pod batutą Łukasza Borowicza.

Mottem przyszłorocznej, jubileuszowej edycji Festiwalu Ludwiga van Beethovena będzie myśl „Beethoven i nowe drogi”. Elżbieta Penderecka - dyrektor generalna festiwalu - zapowiedziała, że w marcu 2016 roku w Warszawie rozbrzmiewać będą dzieła Beli Bartóka, Aleksandra Skriabina, Igora Strawińskiego, Dymitra Szostakowicza, Ryszarda Wagnera. Kulminacją zaś będzie wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, zaprezentowanej w 50. rocznicę powstania utworu.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.