Aktualności
III Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2015-05-06
Trzecia edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (15-22 maja, Gorzów Wielkopolski) będzie się odbywała pod hasłem „Trwanie i ruch”. W programie znalazły się m.in. utwory patrona festiwalu takie jak „Krzesany”, „Introitus” z „Missa pro pace” i „Preludium chorałowe”.
Podczas realizowanego we wnętrzu jednego z gorzowskich kościołów koncertu oratoryjnego usłyszeć będzie można "Concerto da Requiem" Dmitry’ego Varelasa. Ta dedykowana pamięci Wojciecha Kilara kompozycja będzie kolejną formą wspomnienia patrona Festiwalu Muzyki Współczesnej. Oprócz tego będzie miała miejsce wystawa zdjęć „Wojciech Kilar – teraz, teraz, teraz… i amen" oraz projekcja filmu „Wojciech Kilar. Credo” w reżyserii Zdzisława Sowińskiego.
Obok pamięci, tradycji i sacrum zaprezentuje się najnowsza muzyka współczesna w doskonałym wydaniu. Publiczność festiwalu usłyszy kompozycje światowej sławy artysty, wybitnego pianisty Leszka Możdżera w wykonaniu samego autora. Specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej solista Leszek Lorent wykona dwie partie solowe w kompozycji Marcina Błażewicza "Kali Yuga". W gotyckiej przestrzeni gorzowskiej katedry wybrzmią dzieła współczesnej muzyki organowej w wykonaniu Juliana Gembalskiego. Młodej publiczności festiwalowej zaproponujemy wyjątkowe w skali światowej przedsięwzięcie muzyczne STEVE NASH & TURNTABLE ORCHESTRA SYMFONICZNIE – projekt muzyczny na 9 gramofonów, 9 didżejów, fortepian i orkiestrę. Festiwal zwieńczy koncert galowy, podczas którego usłyszymy utwór "Veni Creator" Grzegorza Duchnowskiego oraz muzykę filmową Jana A. P. Kaczmarka w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej. W festiwalowym repertuarze - dzięki Konkursowi dla Młodych Kompozytorów, którego tegoroczna edycja poświecona jest skomponowaniu utworu na orkiestrę symfoniczną - nie zabraknie też utworów debiutujących twórców. Program festiwalu uzupełnią działania edukacyjne oraz spotkania z twórcami.
Trzecią edycję Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara obok wymienionych wyżej artystów swoim udziałem uświetnią: Jan A. P. Kaczmarek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Iwona Hossa, Krzysztof, Meisinger, Daniel Sierbin, Kacper Nowak, Beata Gramza, Marta Ożelska-Kurzawa, Adrian Foltyn, Dagmara Barna, Katarzyna Włodarczyk, Patryk Rybarczyk, Marcin Pawelec oraz Poznański Chór Kameralny pracujący pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.
Szczegóły pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.