Aktualności
Prawykonanie "Naninana" Aleksandra Nowaka
2015-05-28
29 maja w Warszawie prawykonany zostanie utwór utwór „Naninana” na amplifikowany instrument klawiszowy i orkiestrę smyczkową w dwóch grupach (2015) Aleksandra Nowaka. Został on skomponowany na koncert z okazji uroczystego otwarcia nowej siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Oprócz premierowego utworu usłyszymy również inne dzieła tego kompozytora „Dziennik zapisany w połowie” na wiolonczelę, perkusję i smyczki (2013) oraz „Last Days of Wanda B.” na orkiestrę smyczkową (2006) w wykonaniu Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. W partiach solowych wystąpią Magdalena Bojanowicz (vc) i Piotr Sałajczyk (pno fender rhodes).
Kompozytor powiedział o swoim utworze:
NANINANA na amplifikowany instrument klawiszowy (zdecydowanie najlepiej jeśli jest to klasyczne Fender Rhodes Stage Piano) i orkiestrę smyczkową w dwóch symetrycznych grupach zamówiona przez Narodowy Instytut Audiowizualny z okazji otwarcia nowej siedziby w 2015 roku to kompozycja na temat szczególnego rodzaju nieobecności. Można tę nieobecność określić jako odczuwaną, ale trudną do zrozumienia. Jest tu wiele elementów, które mogą taką nieobecność obrazować – od dźwięków wstępu mających brzmieć, ale nie do końca, poprzez pierwsze pojawienie się solisty, którego partia zawiera skrawki skomponowanej melodii, ale jest w niemałej mierze improwizowana, część środkową, w której harmonia może sugerować beznadziejną tęsknotę za czymś co nie wróci, aż po finałowy bieg do kulminacji, która jest, ale jakby jej nie było…
Mottem dla utworu jest wierszyk anonimowego autora wydający się nawiązywać do konceptu tzw. „Kota Schroedingera” będącego (beznadziejną) próbą zdroworozsądkowego wytłumaczenia urągających logice zjawisk w mikroskali naszego świata:
Gdzie, ach gdzie
jest ów kot co jest
i go nie ma?
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.