Aktualności
Musikfestspiele Saar 2015
2015-05-07
W ramach trwającego od lutego do lipca festiwalu polskiej muzyki Musikfestspiele Saar prezentowana jest twórczość kompozytorów klasycznych, takich jak Fryderyk Chopin, Karol Kurpiński, Stanisław Moniuszko i Karol Szymanowski oraz współczesnych, jak na przykład Krzysztof Penderecki i Henryk Mikołaj Górecki.
23 maja zaprezentowana zostanie „Halka” Stanisława Moniuszki, opera, która wykonana będzie z niemieckojęczynym librettem. Dzieło Moniuszki wykonają soliści, chór i orkiestra Pfalztheaters Kaiserslautern pod dyrekcją Rodriga Tomillla. Reżyseruje Michael Sturm.
31 maja publiczność festiwalu będzie mogła wysłuchać przejmującej III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego, którą wykonają artyści Collegium Vocale Blieskastel i Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz pod dyrekcją Christiana von Blohna.
Artyści Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego oraz Daniel Bollinger (klarnet) przedstawią w dniach 6-8 czerwca Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego, dzieło powstałe w 1823 roku w Paryżu. Utwór, którego do dzisiejszych czasów przetrwała jedynie pierwsza część, cieszy się dużą popularnością na scenach całego świata oraz uznaniem artystów wykonujących partię solową klarnetu.
Na koncercie 6 czerwca oprócz utworu Kurpińskiego usłyszeć będzie można dzieła Czajkowskiego, z kolei zaś 7 i 8 czerwca w programie znalazły się inne utwory polskich kompozytorów – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, uwertura Bajka Stanisława Moniuszki oraz Krzesany i Suita do filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara.
Szczegółowy program znajduje się tutaj: http://www.musikfestspielesaar.de/programm/programm2015/
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.