Aktualności
Muzyka Lutosławskiego w Słowenii
2015-11-18
26 i 27 listopada w centrum kulturalnym Cankarjev dom w Lublanie odbędą się dwa koncerty, na których zostanie zaprezentowany „Koncert na orkiestrę” Witolda Lutosławskiego. Utwór wykonają muzycy Orkiestry Filharmonii Słoweńskiej pod dyrekcją Uroša Lajovica.
Na koncercie, oprócz „Koncertu na orkiestrę” Witolda Lutosławskiego zabrzmi uwertura na orkiestrę smyczkową „Planety” Jurija Miheveca oraz „Koncert fortepianowy G-dur nr 4” op. 58 Ludwiga van Beethovena – w tym utworze partię fortepianu wykona Dubravka Tomšič Srebotnjak.
"Koncert na orkiestrę" (1950-54) jest ukoronowaniem I okresu twórczości Witolda Lutosławskiego, w którym kompozytor stylizował folklor polski i stosował techniki kompozytorskie charakterystyczne dla nurtu neoklasycznego. W "Koncercie na orkiestrę" wykorzystał materiał kilku melodii ludowych z Mazowsza. Przekształcał te melodie zmieniając ich rytmikę, poddawał je przemianom kolorystycznym dzięki zmiennej instrumentacji oraz nadawał im nowy sens muzyczny ukazując je w kontekście innych warstw melodycznych i harmonicznych. Opracowując materiał ludowy czerpał z tradycji muzycznej stosując formę toccaty i passacaglii oraz technikę imitacyjną. Elementy tradycyjne wzbogacił nowoczesną harmoniką i instrumentacją. Koncert na orkiestrę charakteryzuje się klarownością formy i dynamiczną akcją muzyczną, której kulminacja występuje w ostatniej, trzeciej części utworu. Jak mówi Jadwiga Paja-Stach, "Koncert na orkiestrę" to kompozycja o charakterze wirtuozowskim, wymagającym od wykonawców wysokiej sprawności technicznej oraz umiejętności kreowania kontrastowych nastrojów. Instrumentom przydane zostały partie o różnym charakterze: liryczne, patetyczne, tajemnicze, żartobliwe i popisowe.
Więcej informacji o koncertach na stronie filharmonii.
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.