Aktualności
II Międzynarodowy Festiwal im. I.J. Paderewskiego
2015-11-06
Dzisiaj, w 155 rocznicę urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, rusza druga edycja międzynarodowego festiwalu jego imienia. W programie koncertu inauguracyjnego w Teatrze Polskim znalazły się m.in. fragmenty jedynej opery Paderewskiego „Manru” oraz utwory Feliksa Nowowiejskiego i Fryderyka Chopina.
Drugiego dnia na Zamku Królewskim zabrzmią m.in. "Tańce polskie op. 9 na cztery ręce" Paderewskiego w wykonaniu duetu fortepianowego z Majorki - Alberta Diaza i Xaviera Muta oraz Sonata h-moll op. 58 Fryderyka Chopina w wykonaniu . Szwajcarsko-chiński duet Melodie Zhao zaprezentuje m.in. "Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur "op. 22 oraz "Sonatę h-moll" Fryderyka Chopina a także "Nokturn B-dur op. 16 nr 4" patrona festiwalu. "Partitę na skrzypce i fortepian" Witolda Lutosławskiego i inne utwory zagra szwajcarski duet - Rachel Kolly D'Alba i Christian Chamorel.
8 listopada dzieła Paderewskiego zabrzmią w wykonaniu Mai Helbert (flet), Zuzanny Całki (fortepian) i Rafała Mokrzyckiego (fortepian), wieczorem zaś w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy "Uwerturę koncertową E-dur" op. 12 Karola Szymanowskiego, "Fantazję polską gis-moll op. 19" na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego oraz Symfonię „Odrodzenie” e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza. Utwory wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, pod batutą Tadeusza Strugały i Melodie Zhao (fortepian).
11 listopada publiczność festiwalu będzie miała okazję także obejrzeć filmy poświęcone Paderewskiemu i posłuchać pieśni i utworów Chopina, Paderewskiego Świdra, Zarębskiego, Szymanowskiego, Moniuszki, Bairda, Ogińskiego, Karłowicza w wykonaniu chóru mieszanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Mischy Kozłowskiego (fortepian) i Huberta Zapióra (baryton).
W kolejnych dniach odbędą się panel dyskusyjny, koncert "Paderewski-jazz-inspiracje" Krzesimira Dębskiego i przyjaciół oraz recitale fortepianowe uczestników XVII Konkursu Chopinowskiego. Festiwal zakończy koncert finałowy w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Sinfonia Varsovia pod batutą Marty Kluczyńskiej zagra "Uwerturę Es-dur" i Koncert fortepianowy a-moll op.17 oraz III Symfonię Es-dur "Eroica" op.55 Ludwiga van Beethovena. Od 2 do 15 listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie zwiedzający będą mieli także okazję obejrzeć wystawę "Paderewski wygrał Polskę na fortepianie".
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.