Aktualności
II Międzynarodowy Festiwal im. I.J. Paderewskiego
2015-11-06
Dzisiaj, w 155 rocznicę urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, rusza druga edycja międzynarodowego festiwalu jego imienia. W programie koncertu inauguracyjnego w Teatrze Polskim znalazły się m.in. fragmenty jedynej opery Paderewskiego „Manru” oraz utwory Feliksa Nowowiejskiego i Fryderyka Chopina.
Drugiego dnia na Zamku Królewskim zabrzmią m.in. "Tańce polskie op. 9 na cztery ręce" Paderewskiego w wykonaniu duetu fortepianowego z Majorki - Alberta Diaza i Xaviera Muta oraz Sonata h-moll op. 58 Fryderyka Chopina w wykonaniu . Szwajcarsko-chiński duet Melodie Zhao zaprezentuje m.in. "Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur "op. 22 oraz "Sonatę h-moll" Fryderyka Chopina a także "Nokturn B-dur op. 16 nr 4" patrona festiwalu. "Partitę na skrzypce i fortepian" Witolda Lutosławskiego i inne utwory zagra szwajcarski duet - Rachel Kolly D'Alba i Christian Chamorel.
8 listopada dzieła Paderewskiego zabrzmią w wykonaniu Mai Helbert (flet), Zuzanny Całki (fortepian) i Rafała Mokrzyckiego (fortepian), wieczorem zaś w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy "Uwerturę koncertową E-dur" op. 12 Karola Szymanowskiego, "Fantazję polską gis-moll op. 19" na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego oraz Symfonię „Odrodzenie” e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza. Utwory wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, pod batutą Tadeusza Strugały i Melodie Zhao (fortepian).
11 listopada publiczność festiwalu będzie miała okazję także obejrzeć filmy poświęcone Paderewskiemu i posłuchać pieśni i utworów Chopina, Paderewskiego Świdra, Zarębskiego, Szymanowskiego, Moniuszki, Bairda, Ogińskiego, Karłowicza w wykonaniu chóru mieszanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Mischy Kozłowskiego (fortepian) i Huberta Zapióra (baryton).
W kolejnych dniach odbędą się panel dyskusyjny, koncert "Paderewski-jazz-inspiracje" Krzesimira Dębskiego i przyjaciół oraz recitale fortepianowe uczestników XVII Konkursu Chopinowskiego. Festiwal zakończy koncert finałowy w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Sinfonia Varsovia pod batutą Marty Kluczyńskiej zagra "Uwerturę Es-dur" i Koncert fortepianowy a-moll op.17 oraz III Symfonię Es-dur "Eroica" op.55 Ludwiga van Beethovena. Od 2 do 15 listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie zwiedzający będą mieli także okazję obejrzeć wystawę "Paderewski wygrał Polskę na fortepianie".
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.