Aktualności
II Międzynarodowy Festiwal im. I.J. Paderewskiego
2015-11-06
Dzisiaj, w 155 rocznicę urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, rusza druga edycja międzynarodowego festiwalu jego imienia. W programie koncertu inauguracyjnego w Teatrze Polskim znalazły się m.in. fragmenty jedynej opery Paderewskiego „Manru” oraz utwory Feliksa Nowowiejskiego i Fryderyka Chopina.
Drugiego dnia na Zamku Królewskim zabrzmią m.in. "Tańce polskie op. 9 na cztery ręce" Paderewskiego w wykonaniu duetu fortepianowego z Majorki - Alberta Diaza i Xaviera Muta oraz Sonata h-moll op. 58 Fryderyka Chopina w wykonaniu . Szwajcarsko-chiński duet Melodie Zhao zaprezentuje m.in. "Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur "op. 22 oraz "Sonatę h-moll" Fryderyka Chopina a także "Nokturn B-dur op. 16 nr 4" patrona festiwalu. "Partitę na skrzypce i fortepian" Witolda Lutosławskiego i inne utwory zagra szwajcarski duet - Rachel Kolly D'Alba i Christian Chamorel.
8 listopada dzieła Paderewskiego zabrzmią w wykonaniu Mai Helbert (flet), Zuzanny Całki (fortepian) i Rafała Mokrzyckiego (fortepian), wieczorem zaś w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy "Uwerturę koncertową E-dur" op. 12 Karola Szymanowskiego, "Fantazję polską gis-moll op. 19" na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego oraz Symfonię „Odrodzenie” e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza. Utwory wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, pod batutą Tadeusza Strugały i Melodie Zhao (fortepian).
11 listopada publiczność festiwalu będzie miała okazję także obejrzeć filmy poświęcone Paderewskiemu i posłuchać pieśni i utworów Chopina, Paderewskiego Świdra, Zarębskiego, Szymanowskiego, Moniuszki, Bairda, Ogińskiego, Karłowicza w wykonaniu chóru mieszanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Mischy Kozłowskiego (fortepian) i Huberta Zapióra (baryton).
W kolejnych dniach odbędą się panel dyskusyjny, koncert "Paderewski-jazz-inspiracje" Krzesimira Dębskiego i przyjaciół oraz recitale fortepianowe uczestników XVII Konkursu Chopinowskiego. Festiwal zakończy koncert finałowy w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Sinfonia Varsovia pod batutą Marty Kluczyńskiej zagra "Uwerturę Es-dur" i Koncert fortepianowy a-moll op.17 oraz III Symfonię Es-dur "Eroica" op.55 Ludwiga van Beethovena. Od 2 do 15 listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie zwiedzający będą mieli także okazję obejrzeć wystawę "Paderewski wygrał Polskę na fortepianie".
Najczęściej czytane:
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.