Aktualności
II Międzynarodowy Festiwal im. I.J. Paderewskiego
2015-11-06
Dzisiaj, w 155 rocznicę urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, rusza druga edycja międzynarodowego festiwalu jego imienia. W programie koncertu inauguracyjnego w Teatrze Polskim znalazły się m.in. fragmenty jedynej opery Paderewskiego „Manru” oraz utwory Feliksa Nowowiejskiego i Fryderyka Chopina.
Drugiego dnia na Zamku Królewskim zabrzmią m.in. "Tańce polskie op. 9 na cztery ręce" Paderewskiego w wykonaniu duetu fortepianowego z Majorki - Alberta Diaza i Xaviera Muta oraz Sonata h-moll op. 58 Fryderyka Chopina w wykonaniu . Szwajcarsko-chiński duet Melodie Zhao zaprezentuje m.in. "Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur "op. 22 oraz "Sonatę h-moll" Fryderyka Chopina a także "Nokturn B-dur op. 16 nr 4" patrona festiwalu. "Partitę na skrzypce i fortepian" Witolda Lutosławskiego i inne utwory zagra szwajcarski duet - Rachel Kolly D'Alba i Christian Chamorel.
8 listopada dzieła Paderewskiego zabrzmią w wykonaniu Mai Helbert (flet), Zuzanny Całki (fortepian) i Rafała Mokrzyckiego (fortepian), wieczorem zaś w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy "Uwerturę koncertową E-dur" op. 12 Karola Szymanowskiego, "Fantazję polską gis-moll op. 19" na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego oraz Symfonię „Odrodzenie” e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza. Utwory wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, pod batutą Tadeusza Strugały i Melodie Zhao (fortepian).
11 listopada publiczność festiwalu będzie miała okazję także obejrzeć filmy poświęcone Paderewskiemu i posłuchać pieśni i utworów Chopina, Paderewskiego Świdra, Zarębskiego, Szymanowskiego, Moniuszki, Bairda, Ogińskiego, Karłowicza w wykonaniu chóru mieszanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Mischy Kozłowskiego (fortepian) i Huberta Zapióra (baryton).
W kolejnych dniach odbędą się panel dyskusyjny, koncert "Paderewski-jazz-inspiracje" Krzesimira Dębskiego i przyjaciół oraz recitale fortepianowe uczestników XVII Konkursu Chopinowskiego. Festiwal zakończy koncert finałowy w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Sinfonia Varsovia pod batutą Marty Kluczyńskiej zagra "Uwerturę Es-dur" i Koncert fortepianowy a-moll op.17 oraz III Symfonię Es-dur "Eroica" op.55 Ludwiga van Beethovena. Od 2 do 15 listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie zwiedzający będą mieli także okazję obejrzeć wystawę "Paderewski wygrał Polskę na fortepianie".
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.