Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego na Festiwalu Sacrum Non Profanum
2016-08-01
Patronem trwającego od 31 lipca do 13 sierpnia Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum jest Witold Lutosławski. Oprócz koncertów z muzyką Mistrza organizatorzy przygotowali wiele imprez towarzyszących, w tym wystawę plastyczną „Pół wieku w szafie Pani Byrskiej” oraz projekcję filmu dokumentalnego o kompozytorze pt. „Granatowy zeszyt”.
W festiwalu, będącym jednym z najbardziej znanych i najważniejszych letnich festiwali muzycznych w Polsce, udział weźmie ponad czterystu artystów reprezentujących różne obszary sztuki (muzykę, film, plastykę, fotografię) i około trzech tysięcy uczestników z całego świata.
Obok promocji muzyki Witolda Lutosławskiego celem XII edycji festiwalu jest prezentacja dorobku artystycznego znanych polskich twórców, w tym także artystów młodego pokolenia. Na niezwykle bogaty program złożyły się utwory reprezentujące różne epoki: od renesansu przez barok i klasyków, aż po wiek XXI. Znaczną część poświęcono oczywiście twórczości Patrona tegorocznej edycji. Usłyszymy utwory „Muzyka żałobna”, „Koncert na orkiestrę”, „Lacrimosa na sopran i organy”, „Kwartet smyczkowy”, „Uwertura”, a także muzykę na flet solo do sztuki teatralnej A. de Musset’a „Nie igra się z miłością” i piosenki dziecięce do słów Juliana Tuwima.
Muzyczne arcydzieła kompozytora wykonają m.in. Orkiestry Amadeus i Academia, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego, zespoły kameralne Diverso String Quartet, Krzysztof Herdzin Trio, Kwadrofonik, Meccore String Quartet, The ThreeX, instrumentaliści (Karol Białas, Marek Kudlicki Andrzej Mielewczyk, Edward Wolanin i Jarosław Żołnierczyk) oraz wokaliści: Anna Hofmann, Hanna Hozer, Dorota Miśkiewicz, Agnieszka Piass, Katharina Thomas, Tobias Hagge, Christoph Schröter i Mieczysław Szcześniak.
Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbędą się w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Zamku Książąt Pomorskich oraz Operze na Zamku w Szczecinie, a także w szczecińskiej katedrze i kościołach: pw. Św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach, Miłosierdzia Bożego w Trzęsaczu i w berlińskim Herz Jesu Kirche.
Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest prof. Bohdan Boguszewski, a organizatorem Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia.
Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pomorza Zachodniego, Gminy Rewal i Miasta Szczecin, Honorowym Patronatem objęli prof. Piotr Gliński – Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego oraz Jego Ekscelencja Arcybiskup Andrzej Dzięga – Metropolita Szczecińsko-Kamieński.
Pełny program dostępny jest TUTAJ.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.