Aktualności
103. rocznica urodzin Jana Ekiera
2016-08-29
29 sierpnia 1913 roku w Krakowie urodził się Jan Ekier – pianista, kompozytor, pedagog i redaktor. Znawca twórczości Fryderyka Chopina i wielokrotny juror Konkursów Chopinowskich.
Wyrastał w rodzinie z muzycznymi tradycjami. Jego ojciec, Stanisław, był kompozytorem muzyki tanecznej i wodewilów, a siostra Helena uznaną pianistką i docentem krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Naukę gry na fortepianie i kompozycji rozpoczął u Olgi Stolfowej i Bernardina Rizziego. W latach 1932-1934 studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem prof. Zdzisława Jachimeckiego. W roku 1934 rozpoczął studia pianistyczne u prof. Zbigniewa Drzewieckiego i kompozytorskie u prof. Kazimierza Sikorskiego w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W 1937 roku został laureatem Konkursu Chopinowskiego. Koncertował w kraju i za granicą. Stworzył wiele kompozycji, często inspirowanych folklorem polskim. W jego dorobku znajdują się liczne dzieła: fortepianowe, orkiestrowe, baletowe i wokalne.
Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczął działalność edytorską i związał się z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W roku 1959 został redaktorem naczelnym Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, którego pierwszy tom – Ballady ukazał się w 1967 roku.
Był wielokrotnie wyróżniany za swoje osiągnięcia artystyczne i naukowe. Spośród wszystkich znamienitych nagród należy wspomnieć Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, czy nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, które otrzymał kolejno w latach 2000 i 2005. W roku 2010 uhonorowany został najwyższym odznaczeniem państwowym – Orderem Orła Białego. Rok przed śmiercią otrzymał nagrodę honorową Koryfeusz Muzyki Polskiej. Zmarł 15 sierpnia 2014 roku w Warszawie. Spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.