PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polsko-Ukraińskie Muzyczne Dialogi i Polska Filharmonia Bałtycka

2016-08-30

6 września w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędą się Polsko-Ukraińskie Muzyczne Dialogi. Podczas koncertu, upamiętniającego 25. rocznicę niepodległości Ukrainy, wystąpi Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści” pod dyrekcją Romana Rewakowicza.

 

Koncert będzie można również usłyszeć 8 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, która współorganizuje wydarzenie z warszawską Fundacją „Pro Musica Viva”.

 

W repertuarze znalazły się utwory kompozytorów polskich i ukraińskich różnych pokoleń, w tym m.in. „Orawa” Wojciecha Kilara, „Aus aller Welt stammende” Zygmunta Krauzego i „Shining II” Macieja Zielińskiego. Program, zbudowany zasadzie kontrastowości, zwraca uwagę na różnice w polskiej i ukraińskiej estetyce muzycznej, ukazując jej aktywne i wyraziste polskie aspekty i bardziej liryczne, stonowane ukraińskie.

Roman Rewakowicz był inicjatorem wielu przedsięwzięć, które prezentowały muzykę polską na Ukrainie i ukraińską w Polsce, m.in. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty” we Lwowie i Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie. „Polsko-Ukraińskie Muzyczne Dialogi" są zwieńczeniem jego wieloletnich starań zbliżenia muzyki polskiej i ukraińskiej. Zespół kameralny „Kijowscy soliści” powstał w 1996 roku, a jego założycielem był znakomity ukraiński skrzypek Bohodar Kotorowicz. W skład zespołu wchodzą wybitni instrumentaliści – młodzi utalentowani muzycy, laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych.

9 września Polska Filharmonia Bałtycka zainauguruje 71. Sezon Artystyczny. Podczas koncertu z cyklu „Spotkania z mistrzem” przed publicznością zgromadzoną na gdańskiej Ołowiance wystąpi Alena Baeva – jedna z najbardziej utalentowanych skrzypaczek swojego pokolenia i laureatka wielu prestiżowych nagród w międzynarodowych konkursach, w tym II Międzynarodowego Konkursu im. Nicolo Paganiniego w Moskwie i XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Solistce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Massimiliano Caldiego. Podczas koncertu zabrzmi m.in. „Divertimento” Grażyny Bacewicz.

 

Więcej informacji na temat obu wydarzeń można uzyskać na stronach internetowych organizatorów: Fundacji „Pro Musica Viva” oraz Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.