Aktualności
Dużo Emocji Muzycznych – Dzień Edukacji Muzycznej 2016
2016-10-20
Tegoroczny Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Była to edycja pod wieloma względami wyjątkowa. Program obejmował ponad 20 wydarzeń, wśród których znalazły się lekcje pokazowe, warsztaty chóralne i wykłady prowadzone przez wybitnych specjalistów: pedagogów, kompozytorów i autorów publikacji. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – zgromadziła ponad 200 uczestników z całej Polski.
Dzień Edukacji Muzycznej dedykowany jest nauczycielom gry na różnych instrumentach, dyrygentom chórów i orkiestr szkolnych, a także bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni. Ma na celu wymianę doświadczeń między pedagogami, a także przedstawienie nowatorskich metod nauczania i nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM oraz wydawnictwa współpracujące. W tym roku zawitaliśmy w gościnne progi Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Oferowane przez nas zajęcia dotyczyły problematyki nauczania uczniów na różnych poziomach zaawansowania.
Zagadnienie efektywnego kształcenia najmłodszych dzieci w zakresie gry na fortepianie omówiła dr Agnieszka Kopińska. Prelegentka wykorzystała publikacje Janiny Garści – Łamigłówki na fortepian, Feliksa Rybickiego – Już gram oraz Gram wszystko, a także nowy zbiór kompozycji Zenona Kowalowskiego pt. Okruchy. Piękno polskich utworów fortepianowych przybliżyła także Izabela Grzybek podczas zajęć zatytułowanych Muzyka z kraju Chopina (publikacje Muzyka z Kraju Chopina na fortepian solo, z. 1 i 2). W programie znalazła się również lekcja pokazowa Elżbiety Bień, poświęcona grze na 2 fortepianach, podczas których zaprezentowano zbiór utworów Zenona Kowalowskiego Witaj Reksio na 2 fortepiany oraz Ambulansik na 2 fortepiany Hanny Kulenty. Dla pedagogów II stopnia warsztaty prowadził dr Piotr Machnik (publikacje: F. Rybicki, Koncert dla małych rąk, Z. Bargielski, Pchli targ na fortepian, z. 1).
Nauczycielom początkowych klas skrzypiec dedykowane były zajęcia prowadzone przez Ewę Iwan i Pawła Wójtowicza, którzy zaprezentowali publikacje swojego autorstwa – Ładnie gram na skrzypcach (E. Iwan) oraz Miniatury na skrzypce i fortepian (P. Wójtowicz). O pierwszych etapach nauczania gry na skrzypach z wykorzystaniem muzycznej wyobraźni dzieci opowiadała też Dorota Obijalska (publikacja: D. Obijalska, M. Wawruk, Skrzypiące nutki na skrzypce i fortepian) oraz Lilianna Adamska, która na swojej lekcji pokazowej wykorzystała kompozycje Grażyny Bacewicz – Łatwe utwory na skrzypce i fortepian, Hanny Kulenty Ambulansik na skrzypce i fortepian oraz zbiór utworów Wandy Doleżal Śpiewające skrzypce.
Zajęcia dla nauczycieli wiolonczeli na poziomie II stopnia w oparciu o Zbiór tańców na wiolonczelę i fortepian Mirosława Gąsieńca przeprowadziła Marta Nagawiecka.
Warsztaty dotyczące nauczania gry na kontrabasie uczniów pierwszych klas poprowadził Ryszard Kusek, który podczas lekcji wykorzystał swoje publikacje: Etiudowe oczko oraz W dawnym stylu. Autorską metodę nauczania gry na kontrabasie zaprezentował także Grzegorz Frankowski (G. Frankowski, Szkoła na kontrabas, z. 1 i 2), angażując przy tym nie tylko uczniów, ale też rodziców.
Fleciści skorzystali z zajęć prowadzonych przez Jolantę Trzos-Frankowską, która w formie atrakcyjnej zabawy ze swoimi uczniami zaprezentowała ćwiczenia przydatne w pierwszym okresie nauczania gry na flecie (J. Garścia, Zabawne opowiadania na flety proste). Atrakcyjne formy nauczania gry na flecie w szkołach muzycznych II stopnia omówił natomiast dr Wiesław Suruło, który w swojej lekcji wykorzystał opracowania tematów filmowych Wojciecha Kilara (W. Kilar, Muzyka filmowa na skrzypce (flet) i fortepian, z. 1 i 2). Dużym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty prowadzone przez znaną saksofonistkę, dr Alinę Mleczko na podstawie wydanego właśnie przez PWM w polskiej wersji językowej podręcznika Jeana-Marie Londeixa Zagrajmy na saksofonie.
Nauczyciele gry na instrumentach dętych wzięli również udział w lekcjach pokazowych dr Katarzyny Marczak – Klarnet dla początkujących (publikacje: A. Brzozowski, Zagrajmy razem na 3 klarnety, W. Kilar, Muzyka filmowa na klarnet i fortepian, z. 1 i 2) oraz dr hab., prof. AM Romana Widaszka – Klarnet i instrumenty dęte (publikacje: G. Bacewicz, Kaprys polski na klarnet i fortepian, K. Serocki, Taniec na klarnet i fortepian, J. Świder, Kaprys na klarnet i fortepian, Z. Krauze, Trio stroikowe).
Tradycyjnie w programie Dnia Edukacji Muzycznej znalazły się wykłady tematyczne. Prof. dr hab. Sławomir Tomasik w wykładzie pt. Korekta aparatu gry skrzypka wraz z trójką uczniów tutejszej szkoły zaprezentował własne metody korygowania złych nawyków gry, natomiast dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski w panelu o nazwie Aranżacja i improwizacja skierowanym do wszystkich nauczycieli, podkreślał znaczenie rozwijania w uczniach już od najmłodszych lat umiejętności improwizacji i harmonizowania melodii.
DEM 2016 oferował także szkolenia dla kierujących zespołami kameralnymi i orkiestrami: warsztaty pt. Kameralistyka na zespoły o różnych składach Leszka Dzierżęgi i Małgorzaty Pietruszki (publikacje: seria Children on stage: C. Saint-Saëns, Karnawał zwierząt, W.A. Mozart, Czarodziejski flet, A. Pogorilec, Suita g-moll w starodawnym stylu) oraz wykład pt. Muzyka polska w repertuarze orkiestr szkolnych, który poprowadził dr hab. Tomasz Chmiel.
Nowością tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej były warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Pierwszą część poprowadziła prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska z własnym chórem z ZPSM nr 1 w Warszawie. W programie zajęć wykorzystane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego oraz Wojciecha Kałamarza. Moduł popołudniowy pt. Związek techniki wokalnej z intonacją w chórze zrealizowała dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. W zajęciach udział wzięli młodzi chórzyści ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, a zaprezentowane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego, Marcina Łukasza Mazura oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.
Podczas imprezy odbyła się także prezentacja aplikacji mobilnej Orkiestrownik (Mateusz Cieślik, Instytut Muzyki i Tańca). W ramach wydarzeń towarzyszących uczestnicy mieli również okazję do spotkania i konsultacji z lutnikiem.
W trakcie imprezy była również możliwość zakupu najnowszych publikacji nutowych i książek wydawanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz albumów płytowych firmy DUX.
Jest nam niezmiernie miło, że swoją obecnością podczas Dnia Edukacji Muzycznej zaszczycili nas także kompozytorzy i autorzy publikacji pedagogicznych i chóralnych PWM, m.in. Ewa Fabiańska-Jelińska, Zbigniew Bargielski, Zenon Kowalowski oraz Mirosław Gąsieniec.
Zwieńczenie pełnego wrażeń dnia stanowił koncert Krakowskiej Młodej Filharmonii – orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Młodzi artyści wykonali kompozycje Wojciecha Kilara, Michała Lorenca, Henryka Czyża, Stanisława Moniuszki oraz pieśni Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Solistkami były Alina Prochowska – uczennica ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie oraz Katarzyna Oleś-Blacha – solistka Opery Krakowskiej.
Tegoroczna edycja DEM wyróżniła postać Mieczysława Karłowicza – patrona goszczącej nas placówki, którego 140. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Okazję do przypomnienia twórczości Karłowicza stanowił nie tylko koncert, podczas którego zabrzmiały jego pieśni, ale i lekcja pokazowa z historii muzyki pt. Mieczysław Karłowicz – postępowy indywidualista epoki, poprowadzona przez dr Dorotę Susuł.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie – p. dyrektora Witolda Malinowskiego i p. wicedyrektor Małgorzaty Zgałat-Łozińskiej oraz szkolnej koordynatorki wydarzenia – p. Marii Lubaszewskiej.
Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim prelegentom, nauczycielom, uczniom oraz uczestnikom tego wyjątkowego wydarzenia i zaprosić do udziału w kolejnym Dniu Edukacji Muzycznej.
Do zobaczenia za rok!
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.