Aktualności
Zmarł prof. Andrzej Nikodemowicz
2017-01-29
Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Andrzeja Nikodemowicza - kompozytora, pianisty, pedagoga i wykładowcy KUL.
Andrzej Nikodemowicz urodził się 2 stycznia 1925 r. we Lwowie, zmarł 28 stycznia 2017 r. w Lublinie.
W latach 1939-40 był organistą w kościele SS. Karmelitanek Bosych, w latach 1947–50 w kościele św. Marii Magdaleny we Lwowie. W latach 1942–46 studiował chemię m.in. na Politechnice we Lwowie. W 1950 r. ukończył kompozycję u A. Sołtysa, a w 1954 r. grę na fortepianie u T. Majerskiego w konserwatorium we Lwowie; tamże w latach 1951–73 był wykładowcą (kompozycja, teoria muzyki i fortepian), a w 1967 r. docentem. Współpracował stale jako kompozytor i pianista z Polskim Teatrem Ludowym we Lwowie i reżyserem Z. Chrzanowskim. Prześladowany i zwolniony w 1973 r. z uczelni za przekonania religijne, do 1980 r. utrzymywał się z lekcji prywatnych; w połowie lat 70. skasowano w radio we Lwowie wszystkie jego nagrania.
W 1980 r. zamieszkał w Lublinie, wykładał na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1980 - 1984 pracował również̇ jako nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymał w 1995 r., od 1989 r. był prezesem lubelskiego Oddziału ZKP, także prezesem honorowym Fundacji “Muzyka Kresów”. W latach 1982–92 Nikodemowicz dyrygował chórem w Wyższym Seminarium Duchownym. W 1961 r. otrzymał III nagrodę na Wszechzwiązkowym Konkursie Kompozytorskim w Moskwie, w 1981 r. nagrodę im. Św. Brata Alberta za całokształt twórczości, w 1999 r. nagrodę Prezydenta miasta Lublina, w 2000 r. nagrodę ZKP oraz nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako pianista występował z własnymi utworami i w repertuarze klasycznym, jednak karierę uniemożliwiła mu choroba ręki. Zajmował się też korzenioplastyką sakralną.
Od 2012 roku w Lublinie odbywa się międzynarodowy festiwal Jego imienia, „ANDRZEJ NIKODEMOWICZ - czas i dźwięk”, którego pomysłodawczynią i twórcą jest Teresa Księska-Falger.
50 Kantat na chór, orkiestrę i solistów do średniowiecznych i in. tekstów religijnych,
7 Koncertów fortepianowych,
2 Koncerty wiolonczelowe,
Koncert skrzypcowy,
Koncert na waltornię,
Symfonia,
Szereg utworów kameralnych (instrumentalnych i wokalnych),
Baśń muzyczna „Szklana góra”.
Nagrody i wyróżnienia:
1961 r. - III Nagroda na Wszechzwiązkowym Konkursie Kompozytorskim w Moskwie,
1981 r. - Nagroda Świętego Brata Alberta za całokształt twórczości,
1998 r. - Nagroda Prezydenta Miasta Lublin,
2000 r. - Nagroda Związków Kompozytorów Polskich,
2000 r. - Nagroda Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
2002 r. - Nagroda Artystyczna Miasta Lublina,
2003 r. - Dyplom i medal Ojca Św. Jana Pawła II „Pro Ecclesia et Ponifice”
2004 r. - tytuł profesora honoris causa Akademii Muzycznej we Lwowie,
2005 r. - Order Kapituły ukraińskiego czasopisma „I” „Za intelektualną odwagę” (Lwów),
2008 r. - Nagroda Angelus (Lublin),
2009 r. - Honorowy Obywatel Miasta Lublina,
2012 r. - Srebrny Medal „Zasłużon Kulturze Gloria Artis”,
2015 r. - Honorowy Członek ZKP
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.