PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Płyta z nagraniem „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego już w sprzedaży

2017-02-07

Dziś - w dniu 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego - do sprzedaży trafił dwupłytowy album CD, zawierający pierwsze studyjne nagranie „Quo vadis”. Album z udziałem wybitnych solistów został przygotowany z okazji Roku Nowowiejskiego.


W nagraniu udział wzięli: Aleksandra Kurzak – sopran, Artur Ruciński – baryton, Rafał Siwek – bas, Sebastian Szumski – baryton, Arkadiusz Bialic – organy, a także Górecki Chamber Choir przygotowany przez Włodzimierza Siedlika oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Aleksandra Kurzak w wywiadzie dla RDC (20 listopada 2016 r.) tak opowiadała o utworze: Dzieło jest przepiękne, monumentalne, bardzo trudne i wymaga olbrzymich umiejętności technicznych od solistów. Cieszę się, że nadarzyła się okazja, by przypomnieć to dzieło tak zapomniane i niedoceniane (…) Miejmy nadzieję, że nagranie dołoży „cegiełkę”, by to właśnie oratorium na nowo zostało odkryte przez Europę i by przypomnieć o nim światu.

„Quo vadis” op. 30 jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Nowowiejskiego. Prawykonanie odbyło się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Inspiracją jego powstania była słynna powieść Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem, która osiągnęła międzynarodowy sukces. Utwór Nowowiejskiego również spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności na całym świecie – w okresie międzywojennym prezentowany był ok. 200 razy w miastach Europy i obu Ameryk, w 13 językach.

Autor komentarza do utworu, dr Marcin Gmys, napisał: „Quo vadis”, określone jako „sceny dramatyczne”, skomponował Nowowiejski do niemieckojęzycznego libretta napisanego specjalnie na jego zamówienie przez poznaną w Berlinie pisarkę Antonię Jüngst (1843-1918) i ta właśnie, oryginalna wersja, prezentowana jest na niniejszej płycie. Partytura (…) składa się z pięciu scen. Kompozytor w sposób niezwykle sugestywny, ocierający się momentami o naturalizm, buduje metaforę procesu rywalizacji chylącego się zwolna ku upadkowi, ale wciąż jeszcze potężnego imperium pogańskiego z zyskującym dopiero na znaczeniu chrześcijaństwem.

Nagranie zrealizowane zostało z okazji obchodów Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016, ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Nagranie zrealizowano dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Producentami płyty „Quo vadis” są: Instytut Muzyki i Tańca - pełniący rolę Biura Obchodów Roku Nowowiejskiego - oraz Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dla której wydanie płyty jest ważnym wydarzeniem jubileuszu 70-lecia Orkiestry i podsumowaniem wielu działań koncertowych, związanych z rokiem patrona instytucji. Wydawcą płyty jest DUX.

Nagranie zrealizowano w Sali Koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie w sierpniu i listopadzie 2016 roku. Reżyserami nagrania są Małgorzata Polańska i Marcin Guz. Wydawcą materiałów nutowych „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Płytę od 7 lutego nabyć można na stronie internetowej DUX, a następnie także na stronie oraz w salonach EMPiK.

W drugiej połowie lutego album w wersji cyfrowej dostępny będzie też na platformach: Abramus, Amazon, AspiroWiMP, ClassicalArchives, Deezer, Divibib, eClassical, EMusic, Google, Gracenote, Grammofy, Groove, IDAGIO, iHeartRadio, iTunes, KKBOX, MusicNet, MusicReports, Napster, Neurotic, Pandora, PrestoClassical, Primephonic, Qobuz, Rovi, Shazam, SiriusXM, Slacker, SOPROQ, Sound Cloud, SoundExchange, Spotify2, SuperD, YouTube1CID, YouTube2DDEX.


Materiały audiowizualne:
• Fragment nagrania „Quo vadis”, pochodzącego z Nadzwyczajnego koncertu z okazji Roku Nowowiejskiego i Roku Sienkiewicza, który odbył się 20 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie: https://youtu.be/DA_rqXari6A
• Zapowiedź Krzysztofa Zanussiego: https://youtu.be/AOyhkjpcQNU

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.