Aktualności
Płyta z nagraniem „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego już w sprzedaży
2017-02-07
Dziś - w dniu 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego - do sprzedaży trafił dwupłytowy album CD, zawierający pierwsze studyjne nagranie „Quo vadis”. Album z udziałem wybitnych solistów został przygotowany z okazji Roku Nowowiejskiego.
W nagraniu udział wzięli: Aleksandra Kurzak – sopran, Artur Ruciński – baryton, Rafał Siwek – bas, Sebastian Szumski – baryton, Arkadiusz Bialic – organy, a także Górecki Chamber Choir przygotowany przez Włodzimierza Siedlika oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.
Aleksandra Kurzak w wywiadzie dla RDC (20 listopada 2016 r.) tak opowiadała o utworze: Dzieło jest przepiękne, monumentalne, bardzo trudne i wymaga olbrzymich umiejętności technicznych od solistów. Cieszę się, że nadarzyła się okazja, by przypomnieć to dzieło tak zapomniane i niedoceniane (…) Miejmy nadzieję, że nagranie dołoży „cegiełkę”, by to właśnie oratorium na nowo zostało odkryte przez Europę i by przypomnieć o nim światu.
„Quo vadis” op. 30 jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Nowowiejskiego. Prawykonanie odbyło się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Inspiracją jego powstania była słynna powieść Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem, która osiągnęła międzynarodowy sukces. Utwór Nowowiejskiego również spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności na całym świecie – w okresie międzywojennym prezentowany był ok. 200 razy w miastach Europy i obu Ameryk, w 13 językach.
Autor komentarza do utworu, dr Marcin Gmys, napisał: „Quo vadis”, określone jako „sceny dramatyczne”, skomponował Nowowiejski do niemieckojęzycznego libretta napisanego specjalnie na jego zamówienie przez poznaną w Berlinie pisarkę Antonię Jüngst (1843-1918) i ta właśnie, oryginalna wersja, prezentowana jest na niniejszej płycie. Partytura (…) składa się z pięciu scen. Kompozytor w sposób niezwykle sugestywny, ocierający się momentami o naturalizm, buduje metaforę procesu rywalizacji chylącego się zwolna ku upadkowi, ale wciąż jeszcze potężnego imperium pogańskiego z zyskującym dopiero na znaczeniu chrześcijaństwem.
Nagranie zrealizowane zostało z okazji obchodów Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016, ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Nagranie zrealizowano dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Producentami płyty „Quo vadis” są: Instytut Muzyki i Tańca - pełniący rolę Biura Obchodów Roku Nowowiejskiego - oraz Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dla której wydanie płyty jest ważnym wydarzeniem jubileuszu 70-lecia Orkiestry i podsumowaniem wielu działań koncertowych, związanych z rokiem patrona instytucji. Wydawcą płyty jest DUX.
Nagranie zrealizowano w Sali Koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie w sierpniu i listopadzie 2016 roku. Reżyserami nagrania są Małgorzata Polańska i Marcin Guz. Wydawcą materiałów nutowych „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Płytę od 7 lutego nabyć można na stronie internetowej DUX, a następnie także na stronie oraz w salonach EMPiK.
W drugiej połowie lutego album w wersji cyfrowej dostępny będzie też na platformach: Abramus, Amazon, AspiroWiMP, ClassicalArchives, Deezer, Divibib, eClassical, EMusic, Google, Gracenote, Grammofy, Groove, IDAGIO, iHeartRadio, iTunes, KKBOX, MusicNet, MusicReports, Napster, Neurotic, Pandora, PrestoClassical, Primephonic, Qobuz, Rovi, Shazam, SiriusXM, Slacker, SOPROQ, Sound Cloud, SoundExchange, Spotify2, SuperD, YouTube1CID, YouTube2DDEX.
Materiały audiowizualne:
• Fragment nagrania „Quo vadis”, pochodzącego z Nadzwyczajnego koncertu z okazji Roku Nowowiejskiego i Roku Sienkiewicza, który odbył się 20 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie: https://youtu.be/DA_rqXari6A
• Zapowiedź Krzysztofa Zanussiego: https://youtu.be/AOyhkjpcQNU
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.