PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie „Sonosphère” III i IV Elżbiety Sikory

2017-05-04

19 maja odbędzie się prawykonanie trzeciej i czwartej części cyklu „Sonosphère” Elżbiety Sikory. Mimo, że to autonomiczne utwory, kompozytorka sugeruje łączne ich wykonywanie.

„Sonosphère” III i IV „Symfonia Wrocławska” (obie części opatrzone są tym podtytułem) zabrzmią w pierwszym dniu 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej Musica Electronica Nova (19-27 maja). Wykona je NFM Filharmonia Wrocławska prowadzona przez Davida Fulmera.

 

Poproszona o komentarz do nowych „Sonosfer” kompozytorka zdradza:

 

Ten skomponowany na przełomie 2016 i 2017 roku, na moje pożegnanie z festiwalem MEN*, dwuczłonowy utwór nie ma właściwie początku, a koniec jest paradoksalnie jego przypomnieniem. Chciałam nim zmienić ustalony porządek koncertowy i wprowadzić muzykę już od momentu wejścia publiczności do foyer fantastycznego budynku NFM, którego budowę obserwowałam od pierwszych prac konstrukcyjnych. Wykonanie tego utworu to także akcja sceniczna, której aktorami są zarówno muzycy jak i słuchacze, mająca na celu wprowadzenie publiczności do sali koncertowej gdzie muzyka już się dzieje, tak jakby była tam od zawsze. Posługuję się tutaj zarówno tradycyjnym brzmieniem orkiestry jak i jego wielorakimi przetworzeniami, a także dźwiękami niezależnie skomponowanymi elektronicznie w sposób, który zaciera granice między nimi. Przestrzenne zakomponowanie dźwięku było jednym z moich priorytetów, stąd także umieszczenie ośmiu muzyków na balkonach sali koncertowej i sześciokanałowa projekcja dźwięków przetwarzanych i skomponowanych elektronicznie.


„Sonosphère” III & IV to dwa oddzielne utwory, które mogą być wykonywane osobno, stanowiące jednak pewną spójną całość. „Sonosphère” III jest dwuczęściowy. „Sonosphère” IV rozpoczyna się sekwencją instrumentów dętych przypominającą nie-początek „Sonosphère” III z foyer, a kończy się tego początku przetworzonym cytatem. Tworząc „Sonosphère” IV wróciłam po trzydziestu latach do pracy nad dźwiękiem w IRCAM. Dziękuję Frankowi Madlenerowi za zaproponowanie mi tej współpracy, a Sebastianowi Néves za niezwykle twórcze wspólne działania i odkrycia.

Szczególne podziękowania kieruję do Dyrektora Andrzeja Kosendiaka za zainspirowanie powstania tego utworu.

 

*Musica Electronica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej, którego Elżbieta Sikora jest Dyrektorem Artystycznym

 

 

© PWM / fot. Marcin Oliva Soto

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.