Aktualności
„dark dreams” Georga Friedricha Haasa na inauguracji Warszawskiej Jesieni
2017-09-13
Podczas koncertu otwierającego tegoroczny 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień zostanie wykonana kompozycja „dark dreams" Georga Friedricha Haasa. Będzie to polska premiera utworu.
Utwór powstał w Nowym Jorku w 2013 roku. Swoje prawykonanie miał rok później – 22 lutego 2014 roku w Berlinie – przez Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Sir Simona Rattle’a. Tego samego roku berlińscy filharmonicy wykonali utwór także w Carnegie Hall. Podczas tegorocznej Warszawskiej Jesieni „dark dreams” po raz pierwszy zostanie zaprezentowany polskiej publiczności. Zagra Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, którą poprowadzi Alexander Liebreich.
Kompozycja przeznaczona jest na orkiestrę symfoniczną. Stanowi typowy dla twórczości Haasa przykład fascynacji brzmieniem. Z długich, niespiesznie wybrzmiewających płaszczyzn dźwiękowych, budowanych na mikrotonach i akordach spektralnych, wyłania się solowa partia fagotu, która w ostatniej fazie zamyka utwór, pozostawiając słuchaczy w głębokiej zadumie...
Koncert będzie wyjątkowym przeżyciem nie tylko dla miłośników twórczości austriackiego kompozytora. W programie znajdą się jeszcze dwie inne polskie premiery: „Forest” Tansy Davies (zamówienie Philharmonia Orchestra, New York Philharmonic i Warszawskiej Jesieni) oraz „Vertigo" Christophe’a Bertranda. Usłyszymy też kompozycje polskich twórców: „Générique" Wojciecha Kilara oraz „circulatio" Artura Zagajewskiego.
Gorąco polecamy wszystkie festiwalowe koncerty i wydarzenia, to jedyne tego typu święto muzyki współczesnej w Polsce!
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.